Flera nyhetssajter i världen rapporterar om deras nyaste fynd om Finland; kalsarikännit. För de som inte är bekanta med begreppet sedan tidigare kan man beskriva det som en ensamfylla iklädd endast underkläder. Utrikesministeriet har skapat olika emojier för finländska traditioner och andra finländska objekt och fenomen år 2015. På webbsidan www.finland.fi finns dessa samlade och en av dem är kalsarikännit. Emojierna föreställer en man som dricker en öl iklädd vita kalsonger, den kvinnliga varianten är en kvinna i nattlinne med ett glas rött i handen. Finland är det första landet i världen som skapat egna nationalemojis.
– Vi valde att skapa en emoji av kalsarikännit eftersom det blev röstat till årets ord i Tyskland år 2015. De blev söta. Det är en lyckad emoji, säger Petra Theman, chef för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati.
Emojierna har fått stor spridning ända sedan de lanserades och enligt Theman har över 2000 medier, bland annat CNN och BBC, skrivit om dem. Enligt henne visste hon att om man behandlar Finlands alkoholvanor så skulle det väcka uppmärksamhet.
– När man skapar emojis handlar det om att man vill förmedla en viss känsla. Man kan inte bara lyfta fram positiva känslor, vi måste på något sätt ta itu med sådant som vi inte är så stolta över.
Tidningen Chicago Tribune i USA skrev i artikeln ”Hygge is so 2016. Meet kalsarikannit, the word for drinking at home without pants on” om den finska traditionen den 16 februari. Chicago Tribune förundrar sig om det är ett substantiv eller ett verb och har redan myntat uttrycket Netflix and Kalsarikännit. Artikeln kompletteras av en lista av viner som passar bra till en kalsarikännikväll.
Nöje
24.2.2017
Kalsongfylla sätter Finland på världskartan
Bilden av Finland är inte längre bara bastu och sisu. Internationella tidningar lyfter nu fram fenomenet "kalsarikännit".