Den elektrifierade sträckan Bennäs–Jakobstad–Alholmen är 14,1 kilometer lång. Tågen ut till Jakobstads hamn- och industriområde kan gå sammanlagt cirka en timme snabbare, då man inte längre behöver byta lok.
– Vissa spårarrangemang i samband med projektet har frigjort mera tid för lossning av lasten vid råvirkesterminalen. Dessutom har trafik flyttats från järnvägsstationen i staden till fabriksområdet och en del gamla spår har rivits upp för ge rum för annan markanvändning, säger projektchef Pekka Rautoja i ett pressmeddelande från Trafikverket.
– Elektrifieringen innebär att vi ytterligare kan utöka andelen utsläppsfri, eldriven trafik, som redan nu utgör över 75 procent av den totala godstrafiken på järnvägarna, säger Nina Mähönen, planeringsdirektör inom järnvägslogistik vid VR Transpoint.
Miljönyttan med projektet syns inte bara i Jakobstadsnejden, utan även i Karleby, där antalet diesellok i stationsregionen minskar med fyra per dag.
– Kring Jakobstads fabriksintegrat på Alholmen växer det nu, tack vare hamnen, den elektrifierade järnvägen och den förbättrade hamnvägen, upp en logistisk helhet som är stark även på riksnivå. Det här stöder det växande bioteknikklustret och hela näringslivet i Jakobstadsnejden. Jakobstad tackar alla samarbetsparter för att detta viktiga projekt nu har rotts i land, säger stadsfullmäktiges ordförande Anna-Maja Henriksson i pressmeddelandet.
Lokalt
27.3.2017
Nu är tågtrafiken till Alholmen eldriven
Elektrifieringen av järnvägen från Bennäs till Alholmen har slutförts. Från och med i dag är tågtrafiken eldriven. Projektet inleddes 2015 och kostnaderna uppgår till 6,6 miljoner euro.