Muddringsfartyget Spartacus ska kunna drivas med LNG, flytande naturgas. Därför installeras fyra stycken niocylindriga Wärtsilä 46DF flerbränslemotorer i fartyget. Dessutom installeras två stycken Wärtsilä 20DF motorer inklusive drivteknik, bland annat propellrar. I leveransen ingår också en LNG-lösning samt tjänster som övervakning under byggtiden.Spartacus, som byggs vid varvet Royal IHC i Nederländerna, är inget litet muddringsfartyg. Det mäter nämligen hela 164 meter och har en total effekt på 44 180 kilowatt.
Kuttermuddraren är den första i sitt slag i världen. Spartacus är nämligen det första muddringsfartyget som drivs med LNG-gas. Unikt är också att fartyget kan muddra på 45-meters djup och med en hastighet som inte setts tidigare.
Fartyget väntas vara klart för leverans sommaren 2019.
Ekonomi
13.4.2017
Wärtsiläs teknik till unikt muddringsfartyg
Wärtsilä levererar teknik till att värde av 20 miljoner euro till muddringsfartyget Spartacus. Beställare är det belgiska bolaget Dredging International.