Också denna vår har gatudammet i Vasa förorsakat problem, inte enbart för astmatiker och allergiker, utan också för personer med hjärt- och lungproblem. Speciellt i slutet av förra veckan, då det var torrt i luften och blåsten var hård, var sandstormarna speciellt besvärliga. Sedan februari har gränsvärdet för de inandningsbara partiklarnas dygnsmedelvärde vid Vasaesplanadens mätstation överskridits 16 gånger. Gränsvärdet för skyddande av hälsan är 50 µg/m3 (mikrogram per kubikmeter).

När snön smälter börjar gatudammet yra i luften. Dubbdäcken i kombination med sandningen river också upp dödligt damm. En undersökning i Sverige från 2012 visar att 30-40 personer per år dör i Stockholm på grund av dammet. En dylik statisk för Vasas vidkommande finns inte att tillgå.


Från stadens sida är man medveten om problemet. Men vårvädret är nyckfullt, samma maskiner som ska sopa bort sanden sköter också sandningen, och blir det en plötslig köldknäpp måste staden vara beredda att sanda.

Därför brukar man vänta någon vecka innan man sätter i gång med rengöringen av gatorna.

Ofta börjar staden sitt arbete med att dagtid dagarna putsa mindre trafikerade gator samt lättrafikleder i stadens utkanter. Därefter flyttar man till huvudlederna i centrum. Rengöringen i centrum görs på nätterna för att den ska störa trafiken så lite som möjligt. Arbetet, speciellt i centrum, försvåras av att bilarna står parkerade längs trottoarerna trots att försök görs att få folk att flytta bilarna så att hela gatan kan sopas på en och samma gång.

Nu tvingas man köra längs samma gata två-tre gånger för att få jobbet gjort.


Frågan är om man inte borde skärpa kraven från stadens sida på bilisterna för att effektivera arbetet. Inför tillfälligt parkeringsförbud eller datumparkering. Det skulle knappast medföra några merkostnader. Är det någon idé att sopa mitten av gatorna då allt damm finns längs trottoarerna där bilarna står parkerade? Med denna förändring räcker det med en sopning i stället för flera körningar.

Dessutom borde stadens centrum prioriteras eftersom de flesta personerna bor och verkar i centrum. Sopa huvudgatorna först. Periferin kan skötas senare.

I början av dammperioden då det ännu är för kallt att sopa kan man kanske göra som i Helsingfors. Där försöker man sprida ut kalciumklorid för att binda dammet.


Fastighetsägarna ska själva ta bort sanden från trottoaren vid den egna fastigheten. För att undvika dammbildning ska ytan alltid vattnas innan sanden tas bort. Vid sandborttagning är det dessutom, enligt luftskyddsföreskrifterna, förbjudet att använda sand- eller lövblåsare.

Det är ett faktum att dammpartiklarna kan öka och förvärra inflammation i luftvägarna och försvaga lungornas funktion speciellt hos barn, astmatiker och lung- och hjärtsjuka personer.

Därför skulle man önska stadens invånare, bilisterna och staden, tillsammans, kunde hjälpas åt varje vår få att få rengöringen av gatorna möjligast smidig. Det kräver bara vilja och koordinering.

Det handlar ju ändå om allas vårt gemensamma skötebarn: Hälsan.