Sträckan som ska höjas är cirka 720 meter lång. Man kommer att jobba med halva vägen i taget och trafiken kommer att styras med trafikljus. Målet är att man ska vara klara inom juli månad.
Syftet med väghöjningsprojektet är alltså att förhindra eventuellt vattenflöde över riksväg 8 på grund av isproppar. Vattenståndet i Vassorfjärden påverkas allt oftare av av återkommande havsvattenflöden. I fjärden bildas då isproppar som i värsta fall har orsakat att vattenytan i fjärden stigit till nivå med riksvägen och därmed stoppat trafiken på vägen. Detta har hänt bland annat våren 2011 och 2013.
Enligt NTM-centralen har experter bedömt att en höjning av riksväg 8 har mycket små effekter på högvattenståndet i Vassorfjärden och Kyroälvsdeltat.
En samarbetsgrupp jobbar för tillfället med att utreda översvämningsriskerna i Kyroälvsdeltat och eventuella åtgärder för att minska dem. Gruppen blir klar med sin utredning färdigt nästa vår.
Grusvägar som repareras
- Landsväg 7232 Rejpeltvägen på avsnittet Rejpelt–Hyyppä (Vörå, Storkyro), landsväg 7390 Jeppovägen på avsnittet Finnabba–Lassfolk (Pedersöre) och landsväg 17795 Koskövägen på avsnittet Österändan–Mararna (Korsholm) repareras så att menföresskador i vägstommen och vägytan avlägsnas.
- Arbetena inleds i maj och beräknas vara färdiga inom oktober i år.
- Entreprenadpriset för projekten är drygt en miljon euro. NTM-centralen i Södra Österbotten står för kostnaderna.