Elektronisk sport, även kallat e-sport, har en ständigt växande följarbas och enligt analysbolaget Newzoo kommer e-sport ha 427 miljoner tittare per år om bara två år. Det här baserar sig på en enkät som utfördes år 2016.
I en ny analys som fokuserar på spelen League of Legends, Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) och Dota 2, har man konstaterat att 70 procent av tittarna följer med bara ett spel. Det som kan verka något förvånande är att 42 procent inte spelar spelet de ser på. Man har även funnit att tittarna följer med olika spel beroende på region.
I Europa och USA ser man mest på League of Legends och CS:GO medan man i Asien ser på Dota 2.
Newzoo uppskattar att e-sportmarknaden kommer att omsätta 696 miljoner dollar och att e-sportpubliken kommer att nå 385 miljoner.
Nöje
12.5.2017
E-sport populärt bland icke-spelare
I en enkät gjord av Newzoo har man funnit att 42 procent av 191 miljoner e-sportföljare inte själva spelar spelet de följer.