– När barn är tillräckligt mogna för att kunna ge uttryck för en åsikt eller ta till sig information, så ska de också få göra det, säger den särskilda utredaren Inga-Lill Askersjö till radion.

I dag finns i Sverige ingen tvingande åldersgräns för att kunna samtycka till behandling av personuppgifter, men Datainspektionen rekommenderar som tumregel att den som har fyllt 15 år är kapabel att lämna samtycke.

I maj nästa år inför EU ett tvingande dataskyddsdirektiv. Den sätter åldersgränsen till 16 år, men medlemsländerna kan själva sätta en lägre gräns, som lägst 13 år. Det är alltså den gränsen som utredaren föreslår.

– Barn i Sverige i dag har väldigt hög medievana och det finns det ingen anledning att begränsa. När man är 13 år bör man kunna få besluta om det här själv, säger Askersjö.

Hur åldersverifieringen ska gå till har utredningen inte tittat på. Det blir upp till de enskilda företagen.