Det har stor betydelse till exempel för i vilken takt landet öppnar sig för utländska företag.

Av de två återstående kandidaterna är Hassan Ruhani mera positiv till den globala ekonomin medan konservative Ebraim Reisi stöder en mera protektionistisk handelspolitik.

För utländska exportföretag har vinnaren alltså stor betydelse.

Till exempel mätt med sålda hissar är Iran just nu världens näst största marknad, men hittills har finländska Kone levererat hissar dit enbart via sitt underleverantörsnät. Även om Kones regionalchef i Mellanöstern Samer Halabi inte vill ta ställning till vem som är den bättre vinnaren så säger han att man noga följer med utvecklingen.

– Det är mycket viktigt att följa med i vilken riktning landet utvecklas och hur väst reagerar. Vi går försiktigt fram, säger han.

Kone har haft verksamhet i Mellanöstern sedan 1976 och grundade ett eget lokalkontor i Dubai 1993.

I dag har Kone direkt verksamhet och i bland annat Förenade Aarabemiraten, Qatar, Bahrain, Oman och Audiarabien samt i 11 andra länder via underleverantörer.

Stora möjligheter

Den sittande presidenten Ruhani är förhandsfavorit i valet. Under hans moderata ledning har Iran gått mot en mera global ekonomi. En av hans största framgångar är kärnvapenavtalet, men han har också fått kritik för det.

Kritikerna har också fått vatten på kvarnen av att det officiella målet för landets ekonomiska tillväxt har varit 8 procent, men den har stannat vid fyra. Hittills har Iran bara fått 3,6 miljarder dollar i utländska investeringar torts att det talades om 30 miljarder.

– Till exempel problemen inom landets banksektor gör det svårare att komma in på marknaden, säger Petri Vuorio på Finlands näringsliv.

Ruhanis största motståndare är Ebrahim Reisi som är den religiöse ledaren Ali Khameneis favorit. Reisi har också nämnts som den näste religiöse ledaren. Den religiösa ledaren har i praktiken makt att avsätta eller tillsätta en presodent och han har vetorätt till alla lagar som parlamentet stiftar.

– Ruhani skulle öppna nya möjligheter för internationella företag och ungdomen i Iran. Om man väljer konservativ president så betyder det ökad protektionism och en strävan att göra sig oberoende av väst, säger Vuorio.

Om marknaden i Iran öppnas ordentligt innebär det en enorm marknadspotential för exportföretagen. Till exempel Finlands export till Iran har rört sig kring 40 miljoner euro om året, men den kan mycket väl stiga till hundratals miljoner eller en miljard i något skede.