På fredagen lämnade Umeå kommun in en ansökan till regeringen om stöd med 300 miljoner kronor – av taktiska skäl direkt riktat till de stora infrastruktursatsningar i hamnen i Holmsund som är en grundförutsättning för Midway Alignment. Ett löfte om statliga pengar före midsommar är vad som krävs, skriver VK.
Enligt tidningen har Finland har redan garanterat 250 miljoner kronor – men under förutsättning av en liknande svensk statlig motprestation.
Enligt VK:s källor ser infrastrukturminister Anna Johansson (S) och tjänstemännen på näringsdepartementet det som omöjligt att ge statsstöd till en ny färja.
Därför gör Umeå kommun genom infrastrukturbolaget Inab nu en taktisk manöver.
De 300 miljonerna äskas som statligt stöd till de sedan 2010 planerade och pågående investeringarna i Umeå hamn. De uppgår till 840 miljoner kronor och ingår samtidigt som en förutsättning i kostnadsramen för Midway Alignment – men är inte direkt kopplade till en ny färja.
Det påpekas också noga att finansiering av en ny, ultramodern färja avses att lösas på annat sätt.
Hela artikeln kan du läsa här.
Lokalt
19.5.2017
VK: Ödesmånad för Kvarkentrafiken
EU-projektet Midway Alignment, med bland annat en ny Kvarkenfärja, står inför en ödesmånad, skriver Västerbottens-Kuriren.