I ett pressmeddelande meddelar Vasa stad att konsultföretaget Gaia har utrett förutsättningarna för en "större batterifabrik" på stadens område.

Slutsatsen är att det går att komma i gång med byggarbetena sommaren 2018, alltså om ett år.

Men det kräver i så fall att "tillståndsärendena framskrider enligt planen".

Konsultföretaget har studerat placeringen av fabriken, kraven i tillståndsprocessen samt de risker som ingår i investeringen. Tillstånd behövs bland annat för kemikalierna som används i tillverkningen, men det kommer också att krävas särskilda tillstånd för lagring och transport av de färdiga batteripacken.

Det finns förhoppningar om till och med två jättelika batterifabriker till Vasaområdet, dels Teslas första Europafabrik och dels svenska Northvolts.

Vad gäller Teslaprojektet är mycket oklart. Men i Northvolts fall ingår två orter i Finland (Vasa och Kotka-Fredrikshamn), och det bolaget har sagt att tillståndsprocessen antagligen går snabbare i Finland än i Sverige, vilket ses som en fördel för Finland.

Det här bekräftas nu av Gaia:

"MKB-förfarandet och andra tillståndsprocesser kan förverkligas i synergi med planläggningsprocesserna. Således kan man försäkra sig om en så smidig och snabb tillståndsprocess som möjligt."

I pressmeddelandet tillägger Vasa stadsdirektör Tomas Häyry att det finns en social aspekt av en jättefabrik, och att det är viktigt att den tas i beaktande:

"Även i detta förhållande har vi inga problem. Vasanejden har uppvisat ett enhälligt stöd för batterifabriksprojektet ända sen det offentliggjordes."

Utredningen som nu delvis har offentliggjorts utfördes på uppdrag av Vasa stad under våren 2017.

"Gigafactoryprojektet framskrider enligt våra planer", kommenterar Tomas Häyry och fortsätter:

"Vasa finns redan på flera batteritillverkares lista, och vi har fått flera intressanta kontakter även från andra internationella företag inom energibranschen."