– Det är av största vikt att man kan språket man undervisar i och kan prata om ditt och datt på det språket. En kompetent ämneslärare kan undervisa om kulturen och seder och på det sättet göra undervisningen levande, säger Sanna Karppanen, ordförande för Språklärarförbundet i Finland.
Men Marko Jokinen, ordförande för Finlands klasslärare, säger att det inte är nödvändigt för klasslärare att vara bra på svenska. Klasslärare kan undervisa i vad som helst.
– Det är kärnan i klasslärarnas profession, säger Jokinen.
Även Jesper Lempiäinen som leder Finlands lärarstuderandes förbund är inne på samma linje.
– Också samhällslära är nytt i lågstadieskolan. Varför talar ingen om det? undrar Lempiäinen.
Många klasslärare undervisar
Tvisten framkom när Nationella centret för utbildningsutvärdering gjorde en utvärdering av de utbildningar som ger behörighet att undervisa i svenska. För rapporten gjordes också en telefonenkät bland 39 utbildningsanordnare av vilka tre inte är kommuner. Sjätteklassarna undervisas i svenska av både ämneslärare och klasslärare i 62 procent av kommunerna som ingick i urvalet. I 30 procent av kommunerna ges undervisningen av lärare med kompetens av att undervisa i svenska. I tre kommuner är det enbart klasslärare som undervisar i svenska.
"Jag kan lära grunderna: jag, du, han/hon"
- Så svarade klasslärarstuderande i enkäten för rapporten Kuka opettaa ruotsia?
- "Kanske kraven i lågstadiet är så låga att jag skulle kunna undervisa grunderna: jag, du, han/hon osv."
- "Jag skulle säkert klara av att undervisa grunderna, men det finns inget hopp om naturligt småprat på svenska på lektionerna."
- "De pedagogiska färdigheterna är viktigast. Även om läraren inte skulle kunna svenska så bra så hittar en kunnig pedagog på metoderna. Inte är ju en klasslärare nödvändigtvis specialist i de andra ämnena hen undervisar i heller."
- "Läromedlen är verkligen bra i dag så man behöver inte kunna egentligen någonting i ämnena. Alla uppgifter och texter etc är färdigt upplästa med god accent i det elektroniska materialet. Klassläraren är specialist på pedagogik och kan vid behov nog kryssa sig fram i ett nytt läroämne."
- "Med gymnasiestudier och den obligatoriska kursen på universitetet tycker jag inte man får en tillräcklig kompetens för att undervisa i svenska. Även om vokabulären och grammatiken i lågstadiet vore enkla måste läraren ha en bredare kompetens för att kunna undervisa."
- "Jag har läst tjänstemannasvenskan i universitetet, men jag upplever inte att den räcker för att undervisa. För att kunna undervisa svenska borde man gå kursen i didaktik precis som i andra ämnen.
För rapporten gjordes också enkäter bland studerande. 206 blivande klasslärare och 37 blivande ämneslärare i svenska svarade. Av de blivande klasslärarna ansåg 64 procent att de har på sin höjd nöjaktiga kunskaper i svenska och att den svenskundervisning som de får i sin utbildning inte räcker för att förkovra svenskkunskaperna. Ändå ansåg 58 procent att de klarar av att undervisa i svenska eftersom det bara är grunderna som undervisas.
– Att undervisa svenska i de lägre klasserna förutsätter god språkkunskap, säger Paula Rossi, professor i nordisk filologi vid Uleåborgs universitet.
Det är hon som har lett utvärderingsgruppen.
Ämneslärarstuderanden sade för sin del att de inte fått undervisning och praktik i att undervisa i lågstadiet.
Risk för försämring
Svensklärarna befarar att svenskkunskaperna försämras ytterliga av tidigareläggningen. Det är inte bara för att sjätteklassarna undervisas av klasslärare, utan också för att svenskundervisningen i årskurserna 7–9 tunnas ut om inte kommunen beslutar att på extra timmar i svenska.
I största delen av kommunerna undervisas minimimängden B-svenska, två veckotimmar i årskurs sex och fyra veckotimmar i högstadieskolan. Det innebär att man i högstadiet har bara en timme svenska i veckan i två år, vanligtvis i sjuan och nian. Men i vissa kommuner har man valt att ha två timmar svenska i två år i högstadiet och ingen svenska alls i årskurs nio.
I några kommuner har man däremot valt att ge sex veckotimmar svenska i högstadiet så att det blir två timmar i veckan varje år.
"Nödvändigt behärska språket"
Undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml) säger att rapporten visar på "utmaningarna" i klasslärarnas svenskkunskaper, men påpekar att praxisen i svenskundervisningen i årskurs 6 bara håller på att ta form.
– För inlärningen är det nödvändigt att läraren behärskar det språk hen undervisar i, säger Grahn-Laasonen, som är på tjänsteresa i Sydafrika, till FNB per e-post.
Hon konstaterar att det är kommunerna som beslutar om språkundervisningen och säger att många kommuner beslutat att öka svenskundervisningen i högstadiet.
– Det är en bra trend. Samtidigt måste vi trygga en miniminivå som garanterar alla en möjlighet till en pedagogiskt kvalitativ språkinlärning, säger Grahn-Laasonen.
Lång svenska koncentrerad till tvåspråkiga orter
- Undervisningen i B-svenska, alltså den korta lärokursen, tidigarelades till åk 6 i höstas. I höstas började alltså både sjätteklassare och sjundeklassare plugga svenska. I telefonintervjuerna för utvärderingen deltog 39 utbildningsanordnare, av vilka tre inte är kommuner.
- 36 procent av utbildningsanordnarna sade att de beslutat att B1-svenskan i åk 6 i första hand ska undervisas av antingen ämneslärare eller klasslärare med biämnesstudier i svenska.
- Tio av utbildningsanordnarna finns i tvåspråkiga kommuner.
- 16 av utbildningsanordnarna hade elever som läste A-svenska i årskurserna 1–6 år 2015 och/eller har blivit godkända för att delta i regeringens spetsprojekt och vill tidigarelägga svenskundervisningen på något sätt.
- Projekt för att tidigarelägga svenskundervisningen finns i 42 kommuner. I 20 av dem fanns elever i åk 1–6 som läser A-svenska och av dem är elva tvåspråkiga.
- År 2015 lästes A-svenska av 16 091 elever i åk 1–6 i 54 kommuner, av vilka 24 är tvåspråkiga.
- 79 procent av dem som läser A-svenska bor i tvåspråkiga kommuner.
- Källor: Rapporten Kuka opettaa ruotsia? av Nationella centret för utbildningsutvärdering, Utbildningsstyrelsen