Snapchat dör, förkunnade många experter under våren sedan appen introducerats på börsen och snabbt rasat.
Samtidigt har Instagram kopierat så gott som alla egenskaper från Snapchat till sin nya funktion Stories. I båda apparna kan användaren publicera bilder eller videosnuttar som syns i ett dygns lopp, editera bilder på olika lustiga vis eller kommentera publikationer genom privatmeddelanden.
Ju yngre användare det handlar om, desto viktigare är de privata meddelandena.
– Unga vill inte reagera offentligt på det som postas, säger Minna Valtari, vd på kommunikationsbyrån Someco.
– De finns nog på Facebook men använder inte så mycket tid där. I stället kommunicerar de privat på Whatsapp, Facebook Messenger eller Snapchat.
Samma sak säger också de övriga experter som FNB intervjuat. Petteri Puustinen, sometränare på Kaiku Helsinki; Jonna Muurinen, vd på Kuulu och Mari Eskelinen, expert på sociala medier hos Grapevine säger att de unga i allt högre grad använder stängda kanaler. Offentliga eller halvoffentliga tjänster som Facebook och Twitter intresserar inte dem i lika hög grad.
– För de unga är Facebook en anslagstavla som ger information om viktiga evenemang och vad som pågår. Den sociala biten sköts på andra kanaler, säger Muurinen.
Men även om Facebook inte är så pop bland de yngsta är bolaget ändå fullständigt överlägset bland de sociala medierna. Förutom huvudprodukten äger Facebook också chattjänsten Messenger och Instagram.
Snapchat har haft ett handikapp i att det endast varit stora bolag som haft råd att annonsera via dem. Nu planerar bolaget ett nytt annonsverktyg som också ska möjliggöra mindre reklamkampanjer.
– Att utveckla reklammöjligheterna är ett livsvillkor för Snapchat i det här skedet, säger Eskelinen.
Bolaget har två trumkort: Egna videoglasögon och de korta tv-sändningarna.
– För Snapchat är tjänsten på de sociala medierna inte nödvändigtvis den främsta tyngdpunkten på längre sikt, säger Puustinen.
Snap vill också vara den "nya tv:n". Bolaget har ingått avtal med bland annat Disney, den amerikanska fotbollsligan NFL och Discovery om att producera korta tv-klipp.
Inrikes
4.6.2017
Unga är privata på sociala medier
De sociala medier som är offentliga eller halvoffentliga intresserar inte unga. Ju yngre användade desto viktigare är privata meddelanden.