BMW i3 är ett helt nytt koncept. Bilen är byggd kring föraren och passagerarna. Chassit är av aluminium och karossen av kolfiber.
Batteriet ligger som en skateboard under kupén och elmotorn under bagageutrymmet där bak. Fram finns kylningstekniken och en liten "frunk", det främre bagageutrymmet. Bilen har en futuristisk småbilslook men innerutrymmet är stort. Takhöjden är tilltagen och man sitter kanske en hel halvmeter längre fram tack vare den korta nosen.
Det höga suv-liknande insteget (batterierna därunder), sittställningen och den enorma rutan ger en känsla av minibuss.
Men bara så länge man står stilla. Ett knapptryck, i med D-läge och bilen skjuter iväg för att i nästa korsning motorbromsa (ladda) nästan lika effektivt. Den är smidig i staden. Trots smala däck är den stabil i rondeller och på motorväg. Bakhjulen lämnar lätt efter sig slirmärken på grusväg, vilket barnen gillade.
Barnen gillade också bakdörrarna som öppnar åt "fel håll" vilket gör insteget enklare till de två bakstolarna som är bekväma och tillräckliga även för vuxna. Gnäll var väntat eftersom rutorna inte kan öppnas bak, men bilen visade sig vara så spännande att det uteblev.
Räcker till Jakobstad och tillbaka
BMW talar om 200 kilometers verklig räckvidd på fulla batterier. Det stämmer inte i kraftig motvind, knappast heller i sträng köld. Men en normal vår- eller höstdag är sträckan Jakobstad-Vasa tur och retur möjlig utan uppladdning.
Laddning fungerar fint hemma nattetid och med 12 Ampere ur vanligt uttag är den fulladdad på tio timmar. i3 kan dessutom laddas på en tredjedel av tiden i trefasuttag, men jag fick ingen sådan sladd med mig. Biltillverkarna vill gärna sälja sina laddboxar för mellansnabb laddning. De kan ibland motiveras.
i3 kan också laddas upp i riktiga snabbladdare med likström på 30-40 minuter. Här går jag bet på alla tre laddstationer i Vasa. Betalningen misslyckas. Men vid rådhuset i Jakobstad är det bara att plugga i och ladda. Detta eftersom den ännu är gratis och inte kräver inlogg.
Flera extra funktioner
Största fördelen med BMW i3 mot andra elbilar är räckviddsförlängaren (option), motorcykelmotorn som tryckts in bredvid elmotorn under bagageutrymmet. Den eliminerar räckviddsångest, men tanken är minimal (10 liter). Och på 100-väg är tvåcylindersknattret störande om man inte hatthyllan är på plats.
En annan uppenbar nackdel är det begränsade lastutrymmet. En tredje är att dragkrok inte godkänns och en fjärde att takräcke inte kan fästas på taket som är av plast och kolfiber.
Men den som kan leva med detta och är nyfiken på marknadens näst effektivaste bil (nya Toyota Prius klår den) bör spana in BMW i3. Känns den dyr kan man trösta sig med att den sålts sedan 2014 i utlandet. Det finns en begagnatmarknad.
Ekonomi
5.6.2017
Körglad stadsbil - en helg med en i3
Med viss motvilja lämnar jag ifrån mig nycklarna. BMW i3 har det mesta, men inte allt.