I måndags inledde amerikanska Tesla sin tre veckor långa kampanj. Utanför stadshuset står fem Teslarepresentanter vid ett mobilt informationscenter, och med sig har de fyra bilar.
Många beundrar Model X med sina måsvingedörrar och intresset är så stort att provkörning inte nödvändigtvis är möjlig samma dag. Men det går att boka in sig senare i veckan och testa SUV:en Model X eller sedanen Model S.
– Jag är nyfiken på deras teknik, säger Vasabon Tapani Hahtokari som tänkt boka sig en provkörning.
De lyxiga bilarna är för dyra för honom, men han ser bara positivt på att Vasa intresserar Tesla. Kampanjen är unik. Aldrig tidigare har Tesla visat upp sig under en så här lång tid i Finland.
– Man börjar ju fundera om det inte hänger ihop med deras batterifabrik som kan komma att placeras här, säger Tapani Hahtokari.
Det är inte bara Tesla som fått upp ögonen för staden.
BMW:s konkurrens
BMW har tagit fram två tyska konkurrenter till Tesla, sportbilen i8 och den mer cityvänliga i3. Båda började säljas vid Käyttöauto i Vasa för ett par veckor sedan. Också den satsningen är unik. Så här långt har de båda bilarna, som i stor utsträckning bygger på eldrift, enbart sålts i huvudstadsområdet - precis som Tesla.
Det är Teemu Elopuros förtjänst. Han är Käyttöautos regiondirektör.
– Vi har energiklustret här. Det finns ett stort intresse för energieffektiva lösningar bland just Vasaborna. Vi i ledningsgruppen bestämde oss för att börja sälja de här bilarna just här, säger Elopuro.
I-serien har redan tre år på nacken och har bland annat sålt bra i Norge.
– Kan de där så kan vi här. Vi har förstås inte samma skattelättnader som norrmännen. Men här finns den typens människor som borde vara intresserade av de här bilarna. Miljön är den rätta.
I praktiken är det den billigare modellen, i3, som väntas gå åt. Och det har också skett. 2-3 exemplar har redan sålts i Vasa. Men det är ingen liten apparat som behövs. Elbilarnas drivlina bygger på högspänning, 360 Volt. Käyttöautos verkstadschef Niklas Lövmark visar upp "i-hörnet", en avdelning med specialverktyg för att kunna serva de speciella bilarna.
Och två mekaniker har suttit i skolbänken i en vecka för att lära sig bilarnas teknik. Mikael Herrgård är en av dem. Han har bland annat bytt ut det 300 kilo tunga litiumjonbatteriet under en testbil. Herrgård spår en långsam kursändring i branschen.
– Elbilarna kommer att slå igenom, men det tar säkert fem år innan jag behöver byta ut något batteri.
Renare verkstad
Verkstaden blir renare då regelbundet oljebyte blir historia. Servicen handlar närmast om bromsar, filter och datasystem. Servicepengar trillar inte in på samma sätt. Elmotorn och eltekniken bör kunna hålla hela bilens livslängd, och i stället blir det att fokusera på batterierna - elbilarnas enda stora akilleshäl.
– Ackun ska hålla i cirka tio år. I dagsläget kostar det lite under 10 000 euro att få batteriet bytt, säger Niklas Lövmark och fortsätter:
– Det är ungefär lika dyrt som att byta ut en bensinmotor. Men garantin är på åtta år, betydligt längre än på en bilmotor.
I Vasa säljs ytterligare en elbilsmodell, Nissan Leaf, sedan ett par år.
BMW i3 Rex (94 Ah)
- Mått: Längd 4 m, bredd 1,78 m, höjd 1,58 m, tjänstevikt 1440 kg
- Elmotor: Effekt 170 hk, 250 Nm. Bensinmotor (Rex) på 650 cc/34 hk (laddar enbart batteriet).
- Batteri: Kapacitet 33 kWh (94 Ah). Kan användas: 27,2 kWh.
- Lastutrymme: 260 l (1100 l)
- Förbrukning: El: 14,8 kWh/100 km (landsväg, färddatorn). Bensin: 6,1-6,2 l/100 km, körning på enbart Rex (landsväg, uppmätt).
- Nypris: 45 590 euro (billigare med mindre batteri, utan Rex).