– Det fanns ingen felfunktion. Det är superstabilt, säger Marcus Wandt, testpilot på Saab, några timmar efter att han landat med flygplanet i Linköping på torsdagen.
Gripen E är den kommande versionen av Saabs stridsflygplan som i försvarsmaktssammanhang ofta benämns Jas 39 Gripen. Flygningen genomfördes under 40 minuter över Östergötlands östra delar. Under flygturen testades planets flygegenskaper och grundläggande systemfunktioner.
– Systemet fungerade lika bra som jag hade förväntat mig, säger Marcus Wandt.
Innan flygningen hade det enligt Jonas Hjelm, chef för affärsområde Aeronatics på Saab, skett "tusentals timmars arbete i testriggar och simulatorer". Enligt Jonas Hjelm följer bolaget nu tidsschemat för utvecklingen av Gripen E och kommer att möta leveranskraven till Försvarets materielverk och till Brasilien under år 2019.
– Vi är exakt där vi vill vara. Vi hade sagt att vi skulle flyga under andra kvartalet, säger Jonas Hjelm.
På presskonferensen fick Saab också frågor om hur det nu testade flygplanet skiljer sig från dem som kommer att levereras till kunderna.
– Det skiljer sig inte så mycket. Men det finns en del tunga mätinstrument på det här testflygplanet, säger Hans Einerth, chef för testpiloterna på Saab.
Nästa testflygning är planerad att ske inom de kommande veckorna.
Gripen E
- Gripen E kallas av tillverkaren Saab för nästa generations stridsflygplan. Jämfört med tidigare Gripenversioner har den ett bättre flygelektroniksystem. Dessutom kan flygplanet bära mer vapen, har förbättrad prestanda och en kraftfullare motor. Gripen E har bland annat modernare radar- och telekrigssystem jämfört med föregångaren.
- Under 2019 ska leveranser av flygplanet påbörjas till Sverige och Brasilien.
- Gripen E är en av fem kandidater som tävlar om att ersätta Hornet-jaktplanen i Finland. De övriga kandidaterna är sameuropeiska Eurofighter Typhoon, franska Rafale samt amerikanska Super Hornet och F-35. (FNB–TT)
- Källa: Saab