Två kunder hörde under fredagen av sig till Vasabladet. De har försökt nå Elisas kundtjänst gällande kanaluppdateringen på Anvias gamla kundtjänstnummer, som fortsättningsvis skulle vara aktivt. Då man ringer det hör man ett förinspelat röstmeddelande - på finska.

Det är en miss, säger Harri Suokko, regiondirektör i Österbotten.

– Vi har stängt en del gamla nummer men det numret ska fortsättningsvis vara tillgängligt. Där ska ett röstmeddelande spelas som vidarebefordrar kunden till vår nuvarande kundtjänst, men meddelandet ska givetvis också ges på svenska och engelska. Vi kommer åtgärda saken.

Då jag försöker ringa Elisas kundtjänst frågar jag om de kan svenska. Endast lite, blir svaret.

Är det här bara en olycklig slump?

– Det är troligen det. Vår kundtjänstpersonal består till stor del av Anvias gamla kundtjänstpersonal där många är tvåspråkiga. Då man ringer oss ska man ha möjlighet att välja svensk service.

Samtalen bandas för att förbättra servicen.

– Märker vi att något gått fel går vi genom samtalet för att se vad som hänt. Enskilda fel inträffar givetvis men finns det problem åtgärdar vi dem, säger Suokko.