Harkimo seglade ensam in till kajen vid Salutorget i Helsingfors och möttes av fritidsbåtar, en stor publik och en hornorkester som spelade Björneborgarnas marsch. Samma koreografi gäller i dag. Under våren har österbottniska båtbyggare rustat om båten med talkokraft i Jakobstad, där Belmont en gång byggdes.

Kappseglatserna och årtiondena har satt sina spår på båten. Harkimos Swan var länge till salu innan Jakobstadsbördige Stefan Wiklund slog till och förverkligade en pojkdröm. Han kontaktade sin kompis Joakim Hildén, som har jobbat tio år på Swantillverkaren Nautor.

– Sagan börjar för ett och ett halvt år sedan då jag fick ett telefonsamtal från min barndomsvän. Stefan var ingen Krösus, så jag tyckte att hans förslag att köpa Harkimos tävlingsbåt var galen, säger Hildén.

Båten hade varit till salu länge och Wiklund var rädd att den skulle säljas utomlands. Han ville att båtens unika historia skulle få ett lyckligt slut och fick Hildén med på noterna.

– Vi såg det som en räddningsoperation och bestämde: Nu kör vi så det ryker! Båten är ett verktyg för att dra vårt strå till stacken. Visst kommer vi också att dricka skumpa i Hangö, men det är inte vår agenda, säger Hildén.

Förutom företags- och beställningsseglatser kommer de att ordna välgörenhetsseglatser.

– Vi vill ge problemungdomarna en chans att övervinna sig själva, precis som Hjallis gjorde.

Bolaget bakom båten donerar också 10 procent av jubileumsårets intäkter till John Nurmisen Säätiös projekt Ett Rent Östersjön. De har också ett algreningsprojekt på gång, som ännu saknar donationer.

– För 10 euro kan man rena 50 kg blågröna alger från havet. Vi vill rensa upp en rutt från Helsingfors till Åbo och har kommit en fjärdedel.

Tackar talkoandan

De nya Swanägarna kan äntligen pusta ut, de hann till 30-årsfesten. Sedan mars i år har de bland annat har försett båten med nytt teakdäck, med hjälp av många båtintresserade från Jakobstadstrakten.

– 45 frivilliga dök upp och vi har 1 500–2 000 talkotimmar bakom oss.

Tidtabellen och de begränsade resurserna tvingade kärngruppen att jobba nästan dygnet runt innan premiärseglatsen.

– Det var nära till magsår. När vi äntligen skulle lämna hamnen blåste det upp till storm. Ett och ett halvt dygn kom vi åt att starta och då var både s/y Belmont och Poseidon på vår sida, så vi fick en fantastisk seglats.

Hjallis var sin egen läkare

Harry Hjallis Harkimo ensamseglade jorden runt för första gången under tävlingen BOC Challenge 1986–1987. Seglatsen tog nio månader och han kom trea i tävlingen. Ingen annan finländare har vågat segla ensam jorden runt.

– Jag tänkte inte så mycket på riskerna för det finns ständigt något att göra, säger Harkimo.

För en av medtävlarna gick det riktigt illa. Harkimo deltog i efterspaningarna, men de hittade bara båten.

– Allt möjligt smått hände. Nyckelbenet gick av och jag fick vara min egen ögon- och tandläkare. Jag drog ut en tand, vilket inte visade sig vara en så god idé. Den blev bara värre, men som tur var hade jag mycket mediciner i båten.

Under etappen till Rio de Janeiro insjuknade Harkimo i en ilsken maginfluensa, men fortsatte vidare och trotsade läkarens ord.

– Annars hade jag ju förlorat tävlingen.

En annan gång hade tvål sipprat in i vattentanken, så Harkimo fick förlita sig på regnvattnet.

Kan man segla sig rik?

Världsomseglingar är dyra och Harkimo hade inte själv de 5,5 miljoner som behövdes, med det fixade sponsorerna.

– Kanske man måste segla jorden runt för att bli rik, säger han med ett skratt.

De nya ägarnas största utmaning har just varit att skaffa finansiering, trots båtens historia. De tror att Hjallis bedrifter kan ha fallit i glömska.

– Jag trodde i min enfald att det skulle vara lätt som en plätt att fixa sponsorer, men det har visat sig vara svårt att locka näringslivet. Vi är ännu en god bit ifrån vår ursprungliga plan som var att som var att upprusta hela båten, men jag otroligt stolt och tacksam över hur mycket vi ha hunnit med.

Seglen, inredningen, elektroniken och systemen behöver ännu bytas ut. För det saknas ännu 300 000 euro.

Harkimo har gjort tre världsomseglingar och korsat Atlanten 12 gånger

  • Kl. 11 på lördag seglar Hjallis in till Salutorget i Helsingfors
  • Därefter öppet hus i båten med Hjallis som värd.
  • Festligheterna fortsätter kl. 17:30 vid Hernesaaren Ranta.
  • Intervjuer och live musik av Mikko Leppilampi Band.
  • Öppet för allmänheten och gratis inträde