Stödande av sysselsättning och företagande, högklassig grundläggande utbildning och en utvecklad kollektivtrafik. Det hörde till de viktigaste temaområdena när Vasaborna delgav sina tankar och önskemål om framtidens Vasa och om den service som staden erbjuder.

– Också social- och hälsovårdsservicen lyftes fram fastän den är på väg att överföras till det nya landskapet från början av 2019, säger utvecklingsdirektör Susanna Slotte-Kock.


Nästan 2000 personer har svarat på enkäten som Vasa stad gjorde mellan den 29 mars och den 1 maj. Enkäten ingår i arbetet med att uppdatera stadens strategi och bland annat fullmäktige kommer att använda resultaten vid sitt strategiseminarium i augusti.

– De som svarat på enkäten kommer alltså verkligen att kunna påverka utvecklandet av stadens strategi, säger utvecklingschef Harri Hietikko.

Det kommer också att hållas ett diskussionsmöte om stadens nya strategi under hösten.


Enkäten visar bland annat att Vasaborna är nöjda med hur staden lyckats betjäna dem under föregående år. Två tredjedelar (76,33 procent) var antingen mycket nöjda (6,63 procent) eller nöjda (69,7 procent) med den service de fått. En femtedel (21,02 procent) var lite missnöjda och 2,62 procent var missnöjda.Ett mycket bra resultat, konstaterar stadsdirektör Tomas Häyry.

– Ett stort tack för detta går till hela personalen. Det finns naturligtvis sådant som kan utvecklas och det har vi tagit fasta på i år genom att ordna personalutbildningar för förmän och personer inom kundbetjäning, säger Häyry.

De svarande önskade också att staden ska främja samarbete, effektivitet och smidighet i sitt verksamhetssätt. De ansåg även att Vasa borde ta till vara sina "trumfkort" och bättre utnyttja havet och naturen och utveckla strandområdena, samt jobba för att främja centrumområdets livskraft och nåbarhet.


En sak som också framgår av enkäten är en ökad oro för tryggheten. En orsak till den känslan uppges vara det ökade antalet invandrare.

Utvecklingsdirektör Slotte-Kock säger att man ännu måste klarlägga närmare varifrån upplevelsen av försämrad allmän trygghet kommer och vad man kan göra åt den.

Det som de svarande i alla fall uppger att skulle öka tryggheten är belysning, trafikregleringar och närservice. Vikten av att ombesörja de anställdas välmående samt öppenhet och information poängterades också.

Enkäten "Framtidens Vasa"

  • Besvarades elektroniskt av 1971 Vasabor under tiden 29 mars–1 maj.
  • 84 procent svarade på finska, 15,8 procent på svenska och 0,2 procent på engelska.
  • Av de svarande var 61 procent (1206) kvinnor och 39 procent (765) män.
  • En tredjedel av de som svarade var under 30 år.
  • Deltagarna hade i genomsnitt ägnat 15,5 minuter åt att svara på enkäten.