Det hör inte till vanligheterna att en kommundirektör lämnar in avvikande åsikt i en politisk fråga som en kommunstyrelse beslutat i. Så skedde i Korsholm förra veckan, när den nya styrelsen ledd av Lars Gästgivars (SFP) sammanträdde för första gången.
En kort tillbakablick:
– Åtta fullmäktigeledamöter hade lämnat in en motion till styrelsen där man vill att kommunen ska inleda förhandlingar med Vasa om en eventuell kommunsammanslagning.
– Kommundirektören Rurik Ahlberg, som bereder ärendena till styrelsen, föreslog i sin beredning inför mötet att styrelsen inte ska bifalla beslutsförslaget i motionen. Styrelsen röstade till fördel för motionen och gick därmed emot Ahlbergs beredning med rösterna 9-4.
– Ahlberg lämnade därefter, som tjänsteman, in avvikande åsikt till beslutet att inleda förhandlingar med Vasa.
Kommundirektören får vara av annan åsikt än styrelsen – även om det i längden riskerar att leda till ett ansträngt förhållande mellan arbetsgivare (styrelsen) och arbetstagare (kommundirektören).
Styrelseordförande Gästgivars (VBL 23.6): ”Jag vill inte göra en större sak av det här. Men det är förstås lite märkligt.”
Ahlbergs motivering till sin avvikande åsikt är hedervärd eller listig. Eller både och:
”Jag märkte under diskussionen att man inte bryr sig alls om vilka resurser som finns just nu för att genomföra ett kvalitativt arbete ... Det är viktigt att kommunledningen klarar av sina uppgifter, man kan inte gå lättsinnigt in i det här.” (VBL 22.6).
Ahlberg hänvisar till en ökad arbetsbörda i en tid då arbetsbördan i och med landskapsreformen väntas öka även utan fusionsförhandlingar. Till VBL uttrycker han också sin förundran över att en del läser in mera i agerandet än det finns. (VBL 23.6)
Förutom Ahlberg lämnade även den förre styrelseordföranden Michael Luther (SFP) in en avvikande åsikt. Luther lade även in ett eget motförslag till motionen, där han föreslog att kommunen ska vänta tills landskapsreformen är i land. Det förslaget röstades också ner med 9-4. Att styrelsen slutligen röstade ner både Ahlbergs beredning och Luthers förslag tyder ändå på nya vindar i Korsholmsstyret. Den godkända motionen ska nu tillbaka till fullmäktige för slutgiltigt beslut. Tidigare mandatperioder tenderade dylika motioner att stanna redan i styrelserummet.
Kommundirektören må finna det konstigt att hans taktik uppfattas som förhalning. Man bör minnas att han de senaste åren setts som Luthers parhäst och som en stark röst - hur befogad den kopplingen än må vara - tillsammans med den förra politiska ledningen i kommunen (inklusive fullmäktigeordförande Carola Lithén, SFP) som inte direkt förespråkat en sammanslagning med Vasa.
Och det som gör just denna avvikande åsikt exceptionell är förstås att det handlar om sammanslagningsfrågan med Vasa. Rurik Ahlberg är nämligen inte enbart kommundirektör, han har mellan varven också varit en aktiv SFP-politiker som ställt upp i riksdagsval.
Även om han var tjänstledig från kommunen när han kandiderade inför valet 2015, följer förstås ändå de politiska åsikterna med in i tjänsterummet när tjänstledigheten är över.
Därför borde också kommundirektörer som ställer upp i politiska val, vara försiktiga i ställningstaganden när viktiga politiska framtidsfrågor dyker upp på agendan i kommunalpolitiken. Ahlberg är inte ensam om att som kommundirektör testa de politiska vingarna i samband med riksdagsval - och ett nytt riksdagsval väntar bara två år bort. Är man tjänsteman till yrket - eller som Ahlberg kommunens högsta tjänsteman - gör man nog bäst i att lämna politiken och politiserandet till de förtroendevalda politikerna.
Annars öppnar det bara upp för fullt motiverade tolkningar – hur ärlig eller listig en avvikande åsikt än må vara. Speciellt så i ärenden om sammanslagningar om man som politiker och/eller tjänsteman uttryckt skepsis mot sammanslagningar i Vasaregionen och förespråkat mindre enheter på kommunnivå.
Ledare
27.6.2017
Politiker eller tjänsteman?
Kommundirektör Rurik Ahlbergs avvikande åsikt i en politisk fråga förbryllar, även om han hänvisar till arbetsbörda.