I början av kampanjen lovade staten tredubbla varje donerad euro i motfinansiering, med ett tak på 150 miljoner, för den sammanlagda motfinansieringen för alla universitet.
Enligt Undervisnings- och kulturministeriet har insamlingen gått så bra att målet har uppnåtts och passerats, vilket innebär att motfinansieringskoefficienten krymper. När ministeriet hörde sig för om kampanjens framsteg i slutet av fjolåret hade det samlats in över 77 miljoner i motfinansieringsdugliga donationer. När Uutissuomalainen gjorde en undersökning på våren hade det redan samlats in 110 miljoner.
Talouselämä rapporterade på fredagen att den totala summan låg på 145,5 miljoner.
Kontaktpersonen för insamlingen vid Helsingfors universitet Pia Dolivo och insamlingschefen Teppo Heiskanen vid Aalto-universitetet är mycket nöjda med antalet donationer.
HU hade som mål att samla in 25 miljoner euro och sammanlagt 48 miljoner euro donerades till universitetet. Aalto-universitetets mål var 20 miljoner och på fredagen låg summan på 23,5 miljoner.
Cirka 12 miljoner till finlandssvenska universitet
Också på finlandssvenskt håll är man nöjda. Till exempel Åbo Akademis kampanj låg på 12 miljoner euro på fredagseftermiddagen och Svenska handelshögskolans kampanj på cirka 11,8 miljoner euro.
– Kampanjen har gått bra, varje donation är viktig och vi har satsat på att nå ut. Vårt mål var ursprungligen att samla in tio miljoner euro, säger medelinsamlingskoordinatorn Johan Berg vid ÅA till FNB.
Stiftelser och företag, men också privatpersoner ställde upp för ÅA och Hanken. Bland annat donerade Fortum 250 000 euro och den största enskilda donationen kom från Svenska kulturfonden och summan låg på fyra miljoner euro.
Hankens fundraisingchef Camilla Wardi säger att högskolans kampanj gick långt över förväntan trots blyga förväntningar.
– Eftersom vi samlat in närmare 16 miljoner euro i Hanken 100-kampanjen som pågick mellan åren 2009–2011 och många privatpersoner ställde upp kunde vi inte ha realistiska förväntningar och kräva att någon tömmer sina fickor så tätt inpå. Alumner och privatpersoner har verkligen ställt upp även denna gång.
Hanken hade på fredagen fått in närmare 900 donationer av främst privatpersoner, men också av stiftelser och företag. Tidigare har bland annat Jane och Aatos Erkkos stiftelse donerat tre miljoner euro till kampanjen och det är kampanjens största enskilda donation.
ÅA i sin tur fick nästan 700 donationer. Enligt Berg visar den lyckade insamlingskampanjen att det finns ett starkt förtroende för Åbo Akademi.
– Cirka tio procent av donationerna kommer från privatpersoner och det är vi vill tacka alla som donerat, säger Berg.
Insamlingssummorna kan ännu ändra, eftersom det som universiteten samlat in under den sista insamlingsdagen syns på kontoutdragen först på måndag. Alla donationer gås igenom i höst. Statens finansiering kommer antagligen till universiteten först mot slutet av året.
Ekonomi
30.6.2017
Universitetens insamlingskampanjer blev succé
Universitetens insamlingskampanj som berättigar dem till statens motfinansiering tog slut på fredagen. Kampanjen var en succé för många.