Tuomas Siren från Egentliga Finland hade valt att resa till Tallinn just fredagen den 30 juni av en speciell anledning.

– Så pass mycket påverkade det att vi prompt ville resa just den här dagen, berättar han i Tallink Siljas butik.

"Det" är i det här fallet Estlands alkoholskatt, som höjs vid månadsskiftet och stegvis kommer att höjas ytterligare under de kommande tre åren.

Finländare dragande på ölkärror har hört till gatubilden vid hamnen i Tallinn egentligen ända sedan landet blev självständigt. Största delen av de finländska turisterna trodde på fredagen att höjningen av alkoholskatten inte kommer att ha någon större inverkan på finländarnas iver att besöka Estland, även om spritinförseln kan minska.

– Jag tror inte att det påverkar oss. Vi besöker Tallinn annars också, till exempel på hotell, säger Päivi Kulmala från Esbo.

– Så pass mycket påverkade det att vi ville köpa festdryckerna till en födelsedag före skattehöjningen, säger hon.

Tuomas Siren påminner om att alkoholen är billigare i Estland än i Finland också i fortsättningen.

Lettland nästa?

Också helsingforsaren Pasi Salervo och tammerforsaren Arto Mettälä skulle köpa drycker till ett bröllop. Salvervo berättar att han ibland gör en lunchresa till Tallinn.

– Det här är första gången som jag är på resa uttryckligen för att köpa dricka, för att hämta en last, säger Salvero med ett flin. Han köper bröllopsdrycker för 600 euro på den här resan.

Mettälä har däremot flera gånger åkt till Tallinn för att köpa alkohol. Han tror att finländarna kan börja göra fler resor till Lettland när skatten höjs i Estland.

– Jag skulle nog kunna tänka mig att ta flyget från Tammerfors till Riga för att handla. Det skulle bli förmånligt, säger han.

Märks inte ännu

Skattehöjningen kommer att märkas i konsumentpriserna med en viss fördröjning. Återförsäljarna i hamnområdet har fyllt sina lager så att priserna kommer att vara de samma till slutet av året.

Också på fartygen har man berett sig på skattehöjningarna.

– Vi har helt bra lager, åtminstone hela sommaren håller vi de här priserna, säger Aimar Pärna, som är chef för Tallink Siljas duty free.

Enligt Pärna är det möjligt att Tallink Silja minskar på sitt eget täckningsbidrag för att hålla priserna konkurrenskraftiga.