Rory Penttinen tävlade mot förare som Giancarlo Fisichella, Robin Frinjs, Marcus Winkelhock och Antonio Felix da Costa och många andra med både Formel 1, GP2 och DTM bakgrund.

Penttinen medger att det krävdes någonting alldeles extra för att matcha stjärnorna.

– Vi är inte riktigt där ännu, men jag fick bekräftat att min dröm om att få köra i en serie som Blancpain inte är orealistisk. Avståndet upp till toppen och till förare som kör professionellt året runt är inte långt, säger Penttinen i ett pressmeddelande.

Penttinen delade bil, en Ferrari 488 GT3 med tysken Pierre Ehret och italienaren Rino Mastronardi. Båda kör hela Blancpain-serien.

– Jag är så glad och lycklig över att jag fick den här chansen att köra GT3 och en deltävling i Blancpain. Det är inte lätt att från lilla Nykarleby få den chansen och utan fantastiska samarbetspartners är det inte möjligt, säger Penttinen.

Penttinen körde två etapper under racet och det var han som fick ta bilen i mål då mörkret lagt sig över Paul Ricard, en bana som nästa år är skådeplats för Formel 1 deltävlingen i Frankrike.

– Vi blev trea i klassen, men vi hade chans på seger. En split, eller en aerodynamisk komponent, hade slitits loss redan när jag körde min första timme. När jag satte i sexans växel på rakan och började söka bromspunkten var det såna vibrationer att jag inte såg punkten. Den sista timmen var riktigt tuff, kanske den tuffaste i min karriär. Bilen var väldigt orolig och vibrationerna bara tilltog, säger Penttinen.

Penttinen hann knappt hem förrän telefonen ringde, denna gång var det Gianluca de Lorenzi, italienaren som leder GDL Racing, teamet som Penttinen körde för i Dubai.

– Han frågade om jag är ledig nästa helg (8–9 juli), han behövde en förare till ett 25-timmars lopp. Jag funderade en stund att 25 timmar, det kan ju inte stämma. Det visade sig att det är ett lopp för VW-bubblor, en serie som heter VW Fun Cup. Klart jag kommer, svarade jag.

Penttinen har som målsättning att få köra med en GT3-bil på Spa-Francorchamps i Belgien, så ett race med de mindre motorstarka bubblorna är bra träning.

– Det är ett sätt för mig att få köra på Spa och lära mig banan. Det är 154 bilar med, maximalt vad som får vara på Spa, så det lär hända en hel del, och bilarna är inte så långsamma som man skulle tro. Jag ser verkligen fram emot att få köra genom legendariska kurvan Eue rouge.