– När den befinner sig i luften så verkar det som att den är längre bort, sedan landar den och då ser den ut att vara närmare, säger David Pickett, Volvos teknikchef i Australien, till australiska mediebolaget ABC.

När systemet började utvecklas i Sverige testades det på älgar. Men sedan knappt två år kämpar företagets tekniker med att lära systemet att hantera kängururs rörelsemönster.

Men Volvos Australienchef Kevin McCann säger att problemet kommer att vara löst tills 2020, då företagets självkörande bilar ska kunna börja säljas.

– Självkörande bilar existerar inte ännu, och att utveckla en teknik som känner igen kängurur är en del av den utvecklingen, säger McCann till The Guardian.

Mer än 16 000 trafikolyckor inträffar varje år med kängurur, som står för 80 procent av viltolyckorna i Australien, enligt BBC.

Volvo är bara ett av många företag som satsar på självkörande fordon. Tesla har sagt att man ska låta en Model S ta sig de 4 500 kilometrarna från Los Angeles till New York helt på egen hand senare i år.