Det uppger kriminalinspektör Arto Tuomela för FNB. Enligt Tuomela plockar polisen ut tiotals personer i veckan från flygen utgående från olika efterlysningar.

Tuomela uppger att polisarbetet försvåras av flygbolagens rätt så brokiga praxis i fråga om att ge ut passageraruppgifter. Dessutom får polisen endast bevara informationen i 24 timmar.

– Vi ber om information för att förebygga brott men uppgifterna kommer i olika format. Det innebär givetvis utmaningar eftersom vi borde kunna agera och reagera snabbt, säger Tuomela.

Ur polisens synvinkel försvårar flygbolagens olika tillvägagångssätt förebyggandet av brott och då är den enklaste åtgärden att gripa efterlysta. Efterlysningarna varierar från mordmisstankar till inreseförbud och mindre allvarliga begäran om åtgärder.

– Terrorismfallen är ett kapitel för sig och det vill jag inte gå närmare in på, säger Tuomela.

Direktiv förenhetligar praxis

På Inrikesministeriet har man inlett beredningen av en lagstiftning som ska motsvara EU-parlamentets och Europarådets direktiv om användning av passageraruppgifter (PNR-uppgifter). Direktivet ska förbättra polisens tillgång till information om passagerare inom flygtrafiken. Lagstiftningen torde vara klar i maj nästa år.

Ministeriet uppger att lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet ska revideras på grund av direktivet. EU har gett strikta ramverk för genomförandet eftersom direktivet förpliktar flygbolagen att ge uppgifter om passagerarna både på förhand och efter att planets dörrar stängts.

Den gällande lagstiftningen ger polisen tillstånd att bevara uppgifterna i 24 timmar men efter att direktivet tas i bruk ska de bevaras i ett register hos den brottsbekämpande myndigheten i fem år. Efter sex månader anonymiseras informationen men uppgifterna kan återställas med vissa undantag i enlighet med direktivet, exempelvis vid misstankar om grova brott eller terrorism.