Åtta svenska och två finska kommuner fanns med på Northvolts potentiella etableringslista. Nu finns bara två kvar, Västerås och Skellefteå. Det betyder att Vasa, liksom Kotka-Fredrikshamn, inte längre är med i diskussionen.
Förhandlingar med Västerås kommun och Skellefteå kommun inleds senare i höst.
- Efter en djuplodande analys av tio mycket intressanta alternativ för Northvolts första fabrik har vi efter samlad bedömning landat i att det finns bästa förutsättningar i dessa två orter. Elektrifiering och lagring av förnybar energi är nyckeln till ett koldioxidneutralt samhälle och vi har mötts av ett fantastiskt engagemang i vår dialog med lokala företrädare för både Skellefteå och Västerås, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt i ett pressmeddelande.
Peter Carlsson, tidigare logistikchef på Tesla, och bolagets projektledare Peter Nygårds, berättade om Northvolts investering i en storskalig litiumjonfabrik, som ska stå klar 2023 men som förväntas producera batterier redan 2020, i samband med det energiseminarium som ordnades i Almedalen i Visby på måndagen.
Carlsson berättade att prioritet nummer ett är för närvarande att säkra finansieringen. Bolaget för förhandlingar med industriella och institutionella investerare, men också med kunder och partners. Den första kunden är redan säkrad, sade Carlsson.
Vattenfall hör till de bolag som investerar drygt 500 000 euro i fabriken som beräknas kosta drygt fyra miljarder euro.
- Generellt kan jag säga att Northvolt går som tåget. Vi jobbar med tio olika arbetsrubriker. Högst på listan är finansieringen. Från EU har vi en enorm support. De har köpt idén. Många potentiella kunder vill investera i bolaget och den första kundkontakten är klar, berättade Carlsson.
På frågan om tillgången på råvara är ett problem för Northvolt svarade Carlsson att den mest kritiska råvaran är kobolt.
- Litium är ett mindre problem, det är en råvara som vi köper från råvarubörsen. I Sverige finns de viktigaste råvarorna, det vill säga kobolt, litium och nickel, svarade Carlsson.
Peter Nygårds avslöjade redan på måndagen att förutsättningarna för att bygga en fabrik i Sverige är goda.
- I Sverige finns en industriell tradition och det finns goda förutsättningar för att skapa ett starkt kluster kring fabriken.
Peter Carlsson berättade också att Northvolt planerar att bygga en pilotlinje för tillverkning av batterier.
- Då pratar vi om en output på 100-150 megawattimmar. Den fullskaliga fabriken ska ha en produktion på åtta gigawattimmar. När vi gjort fabrikssimuleringar har vi konstaterat att avståndet från personalingången till fabrikens andra ände är 1,4 kilometer. Så stor är den.
Northvolt planerar också att återvinna batterier.
- Vi är tillsammans med Tesla den enda tillverkaren som planerar att ha en cirkulär process, det vill säga att batterierna återvänder till oss. Genom att återvinna batterier kan vi också återanvända kobolt och nickel.
Ekonomi
4.7.2017
Vasa förlorade kamp om Northvolts fabrik
Northvolts etableringsprocess omfattar inte längre Vasa. Bolaget går vidare med Västerås och Skellefteå.