Territoriet har en statsskuld på 74 miljarder dollar och 45 procent av befolkningen lever i fattigdom. Men nu kommer nya positiva uppgifter, rapporterar Billboard.
Det är megahiten "Despacito" som ger ljus i mörkret. Sedan låten släpptes i januari har lyssnare runt hela världen velat vet mer om var artisterna Luis Fonsi och Daddy Yankee kommer ifrån. Vilket i sin tur har ökat intresset att resa till öriket med 45 procent.
Den dansanta poplåten innehåller bland annat raden "This is how we do it down in Puerto Rico" och i videon syns flera platser från det karibiska paradiset. Flera researrangörer har redan satt ihop rundturer med stopp vid kåkstaden La Perla och Club la Factoría i Gamla San Juan som båda har en stor roll i videon.
Nyheten mottogs även positivt av Luis Fonsi.
"Vilken glädje det är att läsa detta i internationella medier. Puerto Rico har huvudrollen i både låten och videon", skrev han på Instagram.
Utrikes
7.7.2017
"Despacito" ökar intresset för Puerto Rico
För bara två månader sedan förklarade guvernören Ricardo Rosselló att öriket Puerto Rico var bankrutt.