Städerna skulle själv få välja hur de når sina utsläppskvoter. Flera städer försöker ändå redan nu minska utsläppen.

Chefen för Åbos stadsutvecklingsgrupp Pekka Sundman säger att man redan utan krav eller kvoter arbetar för att minska utsläppen.

– Åbo har ett mål att vara en koldioxidneutral stad senast 2040 och man arbetar hela tiden mot det målet.

Trafikingenjör Timo Vuoriainen vid Jyväskylä stad tycker å sin sida att det är intressant att staten vill lägga över ansvaret på kommunerna.

– Man kunde tänka sig att staten själv har större möjligheter att påverka.

Trafiken inte största boven

Enligt Pekka Sundman är trafikens andel av utsläppen i Åbo cirka en femtedel av alla utsläpp. Den största delen av koldioxidutsläppen kommer från värmeproduktionen, precis som i Esbo.

– Till stadens miljöprogram hör bland annat att främja elbilism, uppger ledande miljöexperten Leena Sjöblom vid Esbo stad.

Esbo stads första laddningsstation för elbilar blev nyss färdig i Noux och tanken är att bygga fler. I Åbo har man räknat ut att det finns ett behov för cirka 70 elstationer inom loppet av ett par år.

Kollektivtrafiken ska locka

I fjol ökade passagerarna i kollektivtrafiken med cirka tio procent i Jyväskylä. En stor orsak till det är enligt Vuoriainen att man satsat på marknadsföring och olika biljettprodukter.

– Kollektivtrafiken har gjorts synlig och lätt att använda.

I Esbo ska man kunna hoppa upp i stadscykelsadeln längs hela metrolinjen nästa och år och Åbo har också beslutat sig för att köpa stadscyklar. Åbo tog också i bruk sina första elbussar i höstas.

Västmetron väntas bli färdig i höst och då kommer Västerledens bussfiler att användas mindre.

– Västerleden är statens väg och staten har beslutat att också bilar med låga utsläpp ska få köra i bussfilerna, säger Sjöblom.