I Finland planeras åtminstone för tillfället inga åtgärder, säger kommunikationsminister Anne Berner (C). Men till exempel Paris, Madrid, Aten, London och Stuttgart vill inte se dieselbilar på sina gator.

Berner leder den parlamentariska arbetsgrupp som har i uppdrag att utveckla trafiken.

Bland annat ska utsläppen minskas. Målet är att utsläppen ska minskas med 50 procent från nivån 2005 till 2030.

– Målet innehåller tre helheter. För det första måste vi skapa bättre energieffektivitet i trafiken, det innebär bättre delningstjänster, en bättre kollektivtrafik och mer energieffektiva lösningar.

Biobränslen ska gynnas

Ett annat mål är att främja bilar som drivs med biogas, el eller andra moderna lösningar.

Berner säger att ungefär hälften av utsläppsmålet kan nås genom att öka på användningen av biobränslen. Det förutsätter att produktionen och utbudet av biobränslen ökar betydligt. Ett alternativ man också funderat på är om gamla fordon kan ändras så att de drivs med biobränslen.

– Vi måste hitta ekonomiskt hållbara sätt att sporra elektrifieringen av trafiken. Även trängselavgifter har tagits upp i diskussionerna, säger Berner.

Arbetsgruppen ska ge en mellanrapport i augusti.

Zoom

Anni Sinnemäki (Gröna) som är biträdande borgmästare i Helsingfors säger att staden oroar sig för utsläppen. Foto: Lehtikuva/Emmi Korhonen



I Helsingfors har dieselbilarnas negativa inverkan på klimatet noterats. I stadens luftvårdsplan konstateras att den ökade andelen dieselbilar bidrar till att luftkvalitén inte är den bästa i innerstaden och att dieselbilarnas andel av kvävedioxidutsläppen var nästan 70 procent 2015.

Anni Sinnemäki (Gröna) som är biträdande borgmästare säger att staden oroar sig för utsläppen.

– Det är en hälsofråga. Det snabbaste och effektivaste sättet att minska på de här utsläppen vore att införa ett trafikprissättningssystem. Men det ser inte ut att vara realistiskt politiskt sett.

Det hon syftar på är trängselavgifter av något slag, men de skulle förutsätta lagändringar.

Det som staden nu gör är att exempelvis ersätta dieselbussar med elbussar och att på olika vis försöka gynna cyklingen och kollektivtrafiken.

I många andra europeiska länder är dieselbilarna klart populärare än i Finland. Hos oss har dieselbilarna en andel på en dryg fjärdedel uppger Trafiksäkerhetsverket, och den håller på att minska.

– Det ser också ut som att biltillverkarna nu kraftigt riktar sig bort från dieselbilarna vilket också kan inverka på hur framtiden ser ut i Helsingfors, säger Sinnemäki.

Dieselbilar försämrar luftkvaliteten

  • Flera europeiska städer begränsar trafiken med dieselbilar på grund av kvävedioxidutsläppen som försämrar luftkvaliteten och orsakar hälsoproblem.
  •  EU-kommissionen har i en rapport kommit fram till att kväveoxidutsläppen stod bakom nästan 70.000 förtida dödsfall i Europa 2013.
  • Sedan Volkswagens dieselfusk avslöjats har man börjat fästa större uppmärksamhet vid frågan.
  • Volkswagen blev fast för fusket 2015. Senare har också andra tillverkare blivit fast för liknande fusk.