Orsaken är enligt honom att älgstammen har vuxit i Finland.
– Olycksfallen var minst i antal år 2011 och efter det har fallen ökat.
I fjol registrerades sammanlagt 1 881 älgolyckor, varav tre ledde till dödsfall.
Enligt Valtonen har antalet dödsoffer minskat på grund av att säkerheten i bilarna har förbättrats. Älgkrockar är mest fatala för motorcyklister.
– Under de senaste åren har alla dödsoffer varit motorcyklister. Det finns inget passivt skydd i motorcyklar på samma sätt som det finns i bilar så det blir lätt ödesdigert att krocka med en älg eller något hinder på vägen då man försöker väja för älgen.
Kostar 64 miljoner
Trafikskyddet beräknade i fjol att älgolyckorna kostar 64 miljoner euro för samhället. Det sker olyckor i hela landet, i synnerhet på dubbelriktade huvudvägar.
Enligt Valtonen kan man bäst undvika älgolyckor genom att begränsa älgbeståndet och genom att köra enligt hastighetsbegränsningarna.
– På orter där det sker många älgkrockar är orsaken ofta att älgbeståndet vuxit och att det fattas viltstängsel på huvudvägarna.
Valtonen säger att det inte finns många bevis för att medel som används för att avskräcka och bekämpa älgar fungerar.
Flest olyckor i skymningen
En man skadades allvarligt och tre kvinnor skadades lindrigt i en älgolycka i Storkyro i Österbotten natten till måndagen. Olyckan skedde då en älg hoppade framför bilen och bilföraren försökte väja för djuret.
Enligt Valtonen är risken för älgolyckor störst i skymningen.
– På sommaren varar skymningen länge. Då kör folk ofta för fort till och med lite längre sträckor för att det är ganska ljust och körförhållandena är goda. Man ska ändå komma ihåg riskerna. En älg kan när som helst hoppa fram på vägen.
Inrikes
10.7.2017
Fler älgkrockar än tidigare
I vägtrafiken ökar antalet älgkrockar, uppger forskningschef Juha Valtonen vid Trafikskyddet.