Talvivaara kom etta i kommunikationskonsultföretaget Tekirs enkät i vilken man utredde vilka företag finländarna avskyr mest. Talvivaara har varit Tekirs kund sedan 2011.

Numera har Terrafame hand om driften vid Talvivaara-gruvan och bolaget Perä basar för har riktat in sig på andra branscher.

Perä var inte överraskad över resultatet i enkäten.

– Det här reflekterar direkt den publicitet som företagen får och hur informationen förmedlas. Det står i direkt relation till hur man framställt sakerna i offentligheten, sade Perä under en paneldebatt om Finlands mest avskydda företag i samband med Finlandsarenan i Björneborg på tisdagen.

Perä säger att proportionerna försvann i nyhetsförmedlingen om Talvivaara. Han anser att gruvbolagets problem överdrevs och det ledde till att allmänheten fått en felaktig bild av bolaget.

– Medierna går alltid i samma riktning, de är som en skock får. Det är få journalister som tar reda på saker, säger Perä.

– Medierna är till stora delar som en tryckpress. När en kommer med en nyhet reproducerar de andra den. Ingen har längre tid att börja kolla den andra sidan, om nyheten ens är sann.

Perä anser att medierna i Finland har stort inflytande.

– Medierna leder politikerna och politikerna leder tjänstemännen. Det här ger upphov till en ond spiral. Tjänstemännen i Finland är grunden mycket bra och ärliga men när de plötsligt hamnar i fokus via medierna och politikerna slutar de använda sitt sunda förnuft.

Kommunikation räcker inte alltid

Tobaksbolaget Philip Morris Finlands kommunikationschef Päivi Mononen-Mikkilä betonade i diskussionen på Finlandsarenan att det inte handlar om något komplicerat när företagen kontrollerar sitt rykte.

Mononen-Mikkilä har erfarenheter av just det här för innan hon började på Philip Morris jobbade hon länge med kommunikationsuppgifter på pälsbolaget Saga Furs.

– Man måste hålla sig så sanningsenlig och genomskinlig som möjligt och ge ut uppgifter om sig själv. Det är i slutändan det enklaste i världen, säger Mononen-Mikkilä.

Men det räcker inte alltid med bara kommunikation för att lösa problemen med ett bolags anseende, anser miljöorganisationen Greenpeace landchef Sini Harkki.

– Kommunikationen är omslaget men det väsentliga är vad som finns inne i paketet. Bolagets verksamhet ska vara i skick. Folk är numera mycket bra på att genomskåda en falsk fasad, säger Harkki.

Inte heller Pekka Perä är helt övertygad om att enbart kommunikation räcker.

– Om man förlorat anseendet hjälper inte kommunikation mer. Det hjälper inte hur man än sänder ut pressmeddelanden, utan det är med handlingar som man höjer anseendet.