Antalet telefonsamtal som kommer till telefontjänsten avsedd för personer med missbruksproblem har ökat under de senaste åren. Under år 2015 tog telefontjänsten emot 5 500 samtal och i fjol mer än 8 600. Vid slutet av juni hade tjänsten tagit emot 5 600 samtal i år.

– Behovet är ännu större så med andra ord kan vi inte svara på alla våra samtal. Människor verkar ha ett ökat behov att få hjälp även om en del av ökningen kan förklaras med den effektiverade marknadsföringen av tjänsten, säger planeraren Timo Glad på EHYT i ett pressmeddelande.

På grund av det stora antalet telefonsamtal blir ungefär vart femte samtal obesvarat.

Enligt Glad är augusti en av de livligaste tidpunkterna för drogrådgivningen.

– Många frågar om hjälp och behöver stöd för att sätta punkt på drickandet efter semestern när den vardagen börjar igen.

Alkoholen är den vanligaste orsaken till att människor kontaktar telefontjänsten. Förutom de som direkt lider av missbruk ringer också deras närstående till telefontjänsten.

Av de närstående är det typiskt en kvinna i medelåldern vars partner har problem med alkohol som ringer upp tjänsten.

– Eller en mamma som oroar sig för sitt barns narkotika- eller läkemedelsanvändning. Det är inte lätt för dessa föräldrar att hitta en instans som kan hjälpa, säger Glad.

Den vanligaste drogen som folk ringer om är cannabis. Ungefär 15 procent av samtalen berörde cannabis. En motsvarande andel av samtalen handlade om missbruk av läkemedel.