Berner uppgav för FNB på fredagen att Kommunikationsministeriet började fundera på en sänkning av åldersgränsen efter att körkortsreformen varit på remiss.
Remissrundan för lagförslaget avslutades i juni och själva lagen planeras träda i kraft i juli 2018.
Enligt förslaget tas körkortet i fortsättningen i ett skede och de obligatoriska körlektionerna minskar ungefär med hälften. Det minskar också kostnaderna för körkortet, rentav med hälften.
– Reformen möjliggör en stor variation av prisändringar. Antalet lektioner kan minskas och tidigare kunskaper kan räknas till godo. Det kommer säkert att finnas också sådana körkortskategorier där priset kan gå ner till hälften, säger Berner.
Berner tillägger dock att det viktigaste med reformen inte är priset utan att förbättra trafiksäkerheten och utveckla den individuella undervisningen.
"Effekterna kan inte förutspås"
Enligt lagförslaget ska den som tar B-kort gå en fyra timmars kurs om grunderna i trafiken i en bilskola medan teoristudierna får ordnas på valbart sätt. Minimiantalet körlektioner minskas till tio timmar.
Det fördjupande "andra skedet" ersätts i förslaget med en åtta timmars kurs om riskidentifiering som ordnas före förarexamen.
Den som känner på sig att det behövs kan givetvis ta fler körlektioner.
Såväl uppkörningen som teoriprovet blir mer krävande i framtiden.
Finlands bilskoleförbund kritiserar lagförslaget för att det skulle leda till att hundratals bilskollärare blir arbetslösa och trafiksäkerheten försämras avsevärt. Berner anser att utredningar visar att säkerheten inte blir lidande.
Trafikskyddets vd Anna-Liisa Tarvainen säger att det inte går att förutse effekterna av reformen, för antalet obligatoriska lektioner berättar inte hela sanningen.
– Ingen vet hur många lektioner folk kommer att ta. Det att examenskraven skärps är en bra sak.
Tarvainen tilläger att Trafikskyddet på ett allmänt plan motsätter sig en sänkning av åldersgränserna, för åtgärden anses försämra trafiksäkerheten.
"Tio timmar räcker inte"
Från årsskiftet införde många bilskolor på försök färre lektioner, där både körtimmarna och teoritimmarna är tio var. Paavo Muoniovaara, som förestår den helsingforsiska bilskolan Hakaniemi, säger att han först fick många elever som ville prova på att ta det billigare körkortet.
– I praktiken visade det sig att tio timmar ofta inte räcker. Så har man kommit överens om extra lektioner och 13–14 timmar är i genomsnitt det som våra elever har tagit före provet, säger han.
Tio timmar teori har enligt Muoniovaara räckt mer än väl men bara ett fåtal speciellt motiverade och upplysta elever har klarat uppkörningen med bara tio körlektioner i bagaget.
Förslaget skulle betydligt lätta på kraven för körkortet
- Körkortsreformen skulle träda kraft i juli 2018. Priset på körkortet skulle sannolikt sjunka betydligt..
- Undervisningsmetoder så som simulatorer skulle bli en större del av att avlägga körkortet.
- Både uppkörningen och teoriprovet skulle bli mer krävande.
- Inga skilda pedaler för läraren eller instruktören skulle krävas. Bland annat polisen och trafikskyddet motsätter sig kraftigt denna punkt.
- För att förlänga perioden då man lär sig köra skulle åldersgränsen för att inleda avläggandet av B-körkort sänkas till 16 år.