På söndagen bröt Stefan Löfven tystnaden med en skriftlig kommentar:
"Det är ett haveri som skett på Transportstyrelsen. Regeringen har därför bytt ut ledningen för myndigheten och säkerställt att berörda myndigheter har vidtagit åtgärder för att begränsa skadeverkningarna".
På måndag kommer Stefan Löfven att lämna ytterligare kommentarer vid en pressträff, som hålls tillsammans med Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, Säkerhetspolisens chef Anders Thornberg och Micael Bydén, överbefälhavare Försvarsmakten.
Centerpartiets Annie Lööf kallar det inträffade för "graverande". "Stora konsekvenser för enskilda som drabbas, och för Sveriges säkerhet", skriver hon på Twitter.
V öppnar för misstroendeförklaring
Även Vänsterpartiet öppnar för en misstroendeförklaring, skriver Expressen.
– Vi utesluter inte att väcka misstroende eller stödja en misstroendeförklaring. Jag tycker inte att regeringen har förklarat det här på ett bra sätt, säger partiledare Jonas Sjöstedt till tidningen.
Tidigare har flera andra alliansledare öppnat för misstroendeförklaring.
– För Moderaternas del kan det mycket väl bli dags att rikta misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd som brustit i ansvar i säkerhetsskandalen, sade Moderatledaren Anna Kinberg Batra till TT i fredags.
"Tveeggat svärd"
Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, poängterar att Annie Lööf faktiskt inte kräver misstroendeförklaring:
– Hon nämner visserligen ordet misstroendevotum, men i återhållsamma termer. Man kan aldrig utesluta ett misstroendevotum, säger han.
För den borgerliga oppositionen är det ett högt spel att verkligen gå ut och kräva det:
– Misstroendevotum är ett tveeggat svärd för oppositionen. Driver de igenom det så kan statsministern hota med omval eller avgå och så får oppositionen ta över. Då står oppositionen där och har visserligen lyckats få bort de rödgröna men vet inte riktigt vad de ska göra själva, Alliansen är splittrad, säger Hinnfors.
Transportstyrelsens IT-affär
- I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.
- I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.
- I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.
- Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.
- I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.
- I januari 2017 får Ågren sluta. Regeringen säger inte varför.
- Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.
- Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.
- Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).
- Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet