Det säger professor of practice Lasse Mitronen på Aalto-universitetet om orsakerna till att bolaget förutspår ett mer anspråkslöst resultat i år än tidigare.
– Tokmanni har skaffat nya affärslokaler, bland annat lokaler som Anttila tidigare hade, och dessutom har de slagit ihop flera olika koncept. De har kanske haft olika specialerbjudanden och nu när läget normaliserats gäller det att få den jämförbara försäljningen att öka, säger Mitronen.
Kedjan har också kommit närmare de stora hypermarketarna som S-gruppen och Kesko upprätthåller. Medan kedjan utvecklat sitt varusortiment har den samtidigt kommit in på ett nytt marknadssegment där konkurrensen är hårdare.
– Det är ett område som S-gruppen och K-butikerna är mycket starka inom. Förutom färskvarorna är sortimentet rätt lika och då har Tokmanni kanske inte kommit upp till en sådan försäljning som de hoppats på.
Ny vd från Kesko
På måndagen meddelade kedjan att Mika Rautiainen valts till bolagets nya vd. Rautiainen har jobbat som chef inom dagligvaruhandeln på Kesko sedan 2013. Han tillträder vd-posten senast i början av nästa år.
Mitronen är bekant med Mika Rautiainen sedan förut.
– Han har omfattande erfarenhet av dagligvaruhandeln och har också varit med om att utveckla affärsverksamhet.
Enligt Mitronen har Rautiainen ett utmärkt utgångsläge i och med att han känner så väl en av Tokmannis främsta konkurrenter, alltså Kesko.
– Dessutom är Tokmannis styrelseordförande Harri Sivula också före detta Keskoanställd.
I en kort kommentar till FNB säger Rautiainen att han ser fram emot uppdraget med stor entusiasm.
– Tokmanni har en stor potential och väldigt goda möjligheter i sikte, säger Rautiainen.
Rautiainen ville i övrigt inte uttala sig om sina planer för Tokmanni innan han tillträtt.
Dags att välja riktning
Den stora frågan är nu enligt Mitronen i vilken riktning kedjan utvecklas.
– Siktar de mer och mer på lågprissegmentet eller går de mot den traditionella bruksvaruhandelns riktning? I lågprissegmentet inom dagligvaruhandeln finns Lidl, som nog har konkurrenskraft.
Å andra sidan har Tokmanni etablerat sig både i städerna och på landsbygden.
– Nu behöver de hitta en egen nisch och skapa en vilja hos konsumenterna att handla uttryckligen hos dem, säger Mitronen.
Ekonomi
24.7.2017
Tokmanni måste avgöra vilket marknadssegment kedjan vill tillhöra
Tokmanni är inte längre ensam i sitt marknadssegment och konsumenternas beteende har kanske inte ändrats så radikalt som väntat.