– Det är samma tema som restaurangen, att ta vara på det som finns här nära oss. Naturen är full med ätbart. I dag vandrar människor i skogen men lägger inte märke till allt som finns där, säger Paloneva.
Shingler, som skriver bloggen Kemikaalicocktail, håller med.
– Det är som att gå i världens bästa matbutik men inte handla något. Med serien vill vi få människor att börja äta enligt säsong, äta lokalt och få upp ögonen för allt som finns utanför butikshyllorna, säger hon.
"Naturen är full med ätbart. I dag vandrar människor i skogen men lägger inte märke till allt som finns där."
Ossi Paloneva
Enligt Shingler och Paloneva har många fastnat i en rutin av att köpa samma saker hela tiden.
– Det är lätt att tänka att det som finns i butiken är det enda vi har att välja mellan. Vi vill skaka om människor och visa att det vi äter bara är en vanesak, säger Paloneva.
Serien kommer att publiceras endast på Youtube och görs helt på egen hand.
– Avsnitten kommer vi sedan sprida på alla våra sociala medier, säger Shingler.
De kontaktade olika produktionsbolag, men eftersom det skulle ta upp till ett och ett halvt år innan serien skulle vara klar valde de att göra allt själv. Shingler tror att sociala medier kan vara ett bra sätt att nå ut till målpubliken.
– Många mat- och naturprogram är likadana. Vi försöker skapa något nytt för att visa att det kan vara roligt att vara ute i naturen, att det inte bara är för gamla människor eller hippies, säger hon och skrattar.
Ett liknande samarbete med Raawka som tidigare år kommer inte ske i år. Med serien och satsningen på restaurangen EGG i Helsingfors har Paloneva mycket att stå i.
– Det skulle vara väldigt kul att komma tillbaka till Raawka, men det blir tyvärr inte i år, säger han.