– Kesko är inte på väg att helt och hållet avstå från plastpåsar. Vi strävar ändå efter att främja återvinningen av plast och att få konsumenterna att välja också andra alternativ som butikskassar, säger Timo Jäske, chef inom Kesko med frågor kring ansvarsfullhet på sitt bord.

Mika Lyytikäinen som är planeringschef för S-gruppens detaljhandel poängterar att finländare använder plastpåsar ansvarsfullt.

– Finland visar sig till sin fördel gällande det här. Inom S-gruppen har vi inte i sikte att avstå från plastpåsar, men vi har bundit oss till att minska på användningen av dem och vi förhåller oss med intresse till nya innovationer.

Lyytikäinen påminner om att behovet av soppåsar är en stor fråga även i fortsättningen. Det är en orsak till att ett totalförbud mot plastpåsar väcker frågor.

I EU-medlemsländerna använder man i medeltal 198 plastpåsar per invånare på ett år. I Finland är motsvarande siffra 55 och den minskar.

Både S-gruppen och K-gruppen har bundit sig till EU-målet, vilket är att man senast år 2025 använder högst 40 plastpåsar per invånare per år.

Till exempel Italien förbjöd engångsplastpåsar helt och hållet år 2011. Frankrike gjorde nyligen samma sak.

En tredjedel köper plastpåse

Jäske säger att Keskos kunder helt klart det här året ha bytt från plastpåsar till andra butikskassar, som till exempel pappers- och bomullskassar.

– En stor förändring för Keskos del är att det inte längre finns små plastpåsar vid kassorna. Det här minskar betydligt och snabbt på användningen av dem. Nuförtiden kan kunden be om en liten plastpåse, men de finns inte längre i rullar vid kassorna där alla fritt kunnat ta av dem.

Lyytikäinen berättar att var tredje kund inom S-gruppens detaljhandel i dagsläget köper en plastpåse. Plastpåsarna som köps används sedan vanligtvis på nytt som soppåsar.

Både K-gruppen och S-gruppen strävar efter att upplysa konsumenterna om plastpåsars miljörisker med hjälp av kampanjer.

– Det finns all anledning att öka på upplysningen på nätet, sociala medier och i butikerna, säger Jäske.

Lyytikäinen är av samma åsikt.

– Vi är bara i början av förändringen. Det är möjligt att endast få konsumenter vet om att EU kräver att användningen av plastpåsar ska minska.