Det anser professorn i trafikmedicin Timo Tervo och ledande experten, psykologen Inkeri Parkkari vid Trafiksäkerhetsverket Trafi.

Då motorfordonsolyckor utreds framgår det ofta att personen som orsakat olyckan länge kan ha lidit av psykiska problem – dock utan att beläggas med körförbud.

– I utredningar som gjorts i efterhand har det framkommit att man väldigt sällan ingripit i rätten att köra fordon, säger Parkkari.

Tervo och Parkkari tror att det finns många orsaker till detta och anser att man under läkarutbildningen borde lyfta fram saken mer än i nuläget.

– Läkare uppfyller sin anmälningsskyldighet om nedsatt körförmåga främst då det gäller ögonsjukdomar, neurologiska sjukdomar och dylikt. Problem med den mentala hälsan syns inte utåt och det är svårt att bedöma när problemen är så allvarliga att det vore bra med ett tillfälligt körförbud, säger Parkkari.

Offentlig diskussion behövs

En 51-årig man misstänks avsiktligt ha kört på flera människor i centrum av Helsingfors i fredags. Enligt polisen var mannen berusad och en släkting till den misstänkta säger till Iltalehti att mannen länge haft allvarliga psykiska problem. Enligt släktingen ska mannen ha varit intagen på sjukhus ungefär 30 gånger för att få vård för dessa problem.

Personen som nyligen sålde bilen som användes i vansinneskörningen säger till Iltalehti att den misstänktas körkort ska ha varit i kraft för mindre än en månad sedan.

Tervo säger att det nu vore bra att få i gång en diskussion om varför mannen haft kvar körkortet trots de mentala problemen.

– Om vi får till stånd en offentlig diskussion och sanktioner för dem som inte uppfyllt sin övervakningsskyldighet kommer det att resultera i bättre övervakning, säger Tervo.

Enligt honom är alkohol, droger, mediciner och psykiska problem ofta en gemensam nämnare i trafikolyckor.

– Det finns en massa människor i det här landet som äter väldigt starka mediciner som läkaren ordinerat. Visst ska man behandla sjukdomar, men jag förstår inte hur man kan tillåta en människa som tar flera trafikfarliga läkemedel samtidigt att köra bil.

Polisen kunde fatta självständiga beslut

Läkare borde belägga en person med körförbud bland annat om hen försökt begå självmord med ett fordon. Men enligt Tervo och Parkkari har många läkare förklarat varför de låter bli att anmäla på samma sätt – de vill inte äventyra förhållandet till patienten och är rädda att patienten inte längre dyker upp om de blir av med rätten att köra.

En del läkare motiverar sig med att en del personer kör även om de skulle beläggas med körförbud.

– Jag litar på att största delen ändå följer körförbudet. Om man driver saken till sin spets – vad är det för idé att ta bort körkortet av rattfyllerister? Då funderar man inte hur de ska ta sig till butiken. Man borde tänka på riskerna som andra utsätts för, inte bara hur en enskild persons livsmiljö krymper, säger Parkkari.

Båda anser också att kommunikationen mellan läkare och poliser borde förbättras. Dessutom anser Tervo att poliserna kunde fatta mer självständiga beslut om rätten att köra.

– Om polisen har fått information om en person med kriminell belastning som tyder på att personen kan handla impulsivt, farligt och oansvarigt, kunde polisen på egna premisser fatta beslut om körförbud även om läkarutlåtandet skulle ge grönt ljus för körrätt.