Nyligen avslöjade tyska Der Spiegel ett hemligt samarbete BMW, Daimler och Volkswagen som går tillbaka till 1990-talet.

Om Volkswagens utsläppsskandal från 2015 var roten till den uppblossade dieseldebatten riskerar de nya kartellanklagelserna att bli spiken i kistan för dieselns framtida utveckling, tror professor Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland.

– Det här är väldigt dåliga nyheter för dieseltekniken. Jag tror också att vi kan vänta oss liknande avslöjanden från Der Spiegel de kommande månaderna. Personligen ser jag ingen framtid för dieseln, säger han.

Förtroendekris

De nya anklagelserna har också lett till en fördjupad förtroendekris hos de tyska konsumenterna, enligt Dudenhöffer.

– Redan nu uttrycker många stor skepsis till dieselmotorernas avgasreningsteknik. Jag har svårt att se hur de kommer att lita på tekniken i framtiden, särskilt med tanke på att flera städer går mot förbud och miljözoner för dieselbilar, säger han.

Även tyska biltillverkare har börjat inse vilka utmaningar de står inför. Ett exempel är när Daimler och Audi nyligen gick ut med att frivilligt återkalla miljontals bilar för att uppgradera mjukvaran i avgasreningen och anpassa dem till framtidens miljökrav.

Eftersom bilindustrin utgör grundbulten i Tysklands ekonomi, har dieselfrågan också blivit en viktig politisk angelägenhet.

Toppmöte i Berlin

På tisdag kommer biltillverkarna att träffas i ett toppmöte, "Diesel Summit" i Berlin som har tillkallats av den tyska trafikministern Alexander Dobrindt. Där kommer representanter för Angela Merkels regering att delta i diskussioner för att hitta lösningar på dieselmotorernas utsläpp.

Men Dudenhöffer är skeptisk till åtgärderna.

– Alla dessa diskussioner om lösningar och anpassningar, de kommer inte att leda till någonting. Vad tillverkarna måste börja göra är att skapa den nya generationens elbilar. Det kommer att signalera till allmänheten att industrin vill förändra sig.

Tysklands omställning är dock inget som händer i en handvändning. Dels för att tillverkarnas utveckling av avancerad dieselteknik är djupt inrotad i industrin och dels för att dagens regelverk gynnar dieselmarknaden, enligt Dudenhöffer.

Dyr nota för dieseln

– På universitetet har vi räknat ut att tyska staten har betalat ut 200 miljarder euro i subventioner till dieselbilar under 1985–2017. Med de pengarna skulle vi kunna ha världens bästa infrastruktur för elbilar, säger han.

Man behöver inte titta långt bort för att hitta förebilder i både politiken och näringslivet, säger han vidare.

– Storbritannien och Frankrike har redan gått ut med att de vill förbjuda försäljningen av dieselbilar vid 2040. Man kan även titta på förändringar som görs i Kina och Kalifornien, säger han och fortsätter:

– Biltillverkare som Volvo Cars har också valt rätt strategi genom att sätta ett datum för en fullskalig elektrifiering av bilar. Tesla är också ett föredöme som har bidragit till att göra elbilar populära hos konsumenterna.