Det här är exempel på frågor konsumenter ställer Försäkrings- och finansrådgivningen Fine. Fine får årligen hundratals frågor som handlar om reseförsäkringar, främst i samband med sjukdomsfall.

– I fjol fick vi 410 frågor som gäller reseförsäkringar. Siffran omfattar både frågor per telefon och tvisteärenden, säger försäkringsexpert Katja Lappi på Fine.

Fine och dess försäkringsnämnd ger beslutsrekommendationer i tvister mellan konsumenter och försäkringsbolag. Rekommendationerna är riktgivande, vilket innebär att försäkringsbolagen själva får välja om de följer dem eller inte. Enligt Fine är det ändå ytterst sällsynt att ett bolag struntar i rekommendationen.

Nuförtiden finns det ett stort urval av olika reseförsäkringar, och Fine rekommenderar att konsumenterna bekantar sig noga med villkoren och ersättningarna innan de tar en försäkring.

Ny eller gammal sjukdom?

Konsumenter ber ofta Fine ta ställning till huruvida symtom som dykt upp under resan beror på en ny sjukdom eller en som patienten haft redan före resan.

– Oftast är det ju så att reseförsäkringar ersätter kostnader som beror på en ny sjukdom som bryter ut under resan. I de traditionella reseförsäkringarna vi är vana vid i Finland ersätts också akut vård i till exempel en veckas tid om en existerande sjukdom oväntat ilsknar till under resan. Men om symtomen pågick redan då man åkte iväg får man ingen ersättning, säger Lappi.

Andra besvärliga fall är sådana där någon tvingas ställa in en resa på grund av att den insjuknar. Där växlar praxis beroende på försäkringsbolag. I fall där en resa ställs in på grund av att en nära anhörig insjuknat allvarligt eller avlidit får den försäkrade oftast ersättning.

– Ibland måste vi ändå ta ställning vem som räknas som nära anhörig. Ofta står också det i försäkringsvillkoren, säger Lappi.