Förslaget kom efter att representanter för bilindustrin hade träffat Tysklands miljö- och trafikministrar i Berlin på onsdagen. Enligt nyhetsbyrån Reuters fortsätter överläggningarna, rapporterar BBC.

Cheferna för Volkswagen, BMW, Daimler och Opel erbjuder en uppdatering av programvaran för fem miljoner bilar, vilket skulle minska kväveoxidutsläppen med 25–30 procent. Det är dock oklart hur många av de fem miljoner bilarna som eventuellt är sådana som Volkswagen lovat reparera till följd av det tidigare fifflet med utsläppsmätningar.

Misstankarna om liknande fusk med mjukvaran i motorerna för att skönmåla utsläppsnivåerna har spridit sig också till andra tyska biltillverkare, till exempel Daimler som tillverkar Mercedes-Benz samt BMW.

Miljöaktivisterna välkomnar onsdagens erbjudande som ett tillfälligt förslag som dock är otillräckligt. Aktivisternas kritik gäller också att bilfirmorna inte har uppgett om uppdateringen gäller inom hela EU och även skåpbilar.

Enkät: Över hälften stöder förbud mot dieselbilar

Tyskland överväger att förbjuda dieselbilarna för att få ner utsläppen. EU-kommissionen har varnat landet för att dess luftkvalitet är för dålig och även den allmänna opinionen börjar vända till förmån för dieselförbudet. I en Greenpeace-enkät ville 57 procent förbjuda dieselbilar i städer med svag luftkvalitet.

Den massiva tyska bilindustrin sysselsätter dock över 800 000 människor. Landet går till förbundsdagsval i slutet av september och även därför är frågan om trafikutsläppen svår.

Bilindustrin har satsat på dieselbilar eftersom de släpper ut mindre koldioxid än bensindrivna bilar. Dieselbilarna producerar däremot mer kväveoxidutsläpp vilket bidrar till smogen och högre mängder skadliga småpartiklar.

Utsläppsproblemet gäller inte elbilar, men cirka 40 procent av elen i Tyskland produceras alltjämt i kolkraftverk.

Omkring 15 miljoner dieselbilar kör omkring på de tyska vägarna och av alla bilar som såldes i juli var 40,5 procent dieseldrivna.