Det har redan gjorts provfraktningar längs med den så kallade sidenvägen, säger Tero Kosonen som är chef för försäljning och marknadsföring på VR Transpoint

– För tillfället går det ett eller två tåg per månad, säger Kosonen.

Bland andra finska produkter från skogs- och stålindustrin har exporterats till Kina via den nya rutten. Enligt Kosonen finns det ett stort intresse för frakt från Finland till Kina.

Kosonen säger att VR inte har några konkreta avtal gällande rutten. Däremot berättar utvecklingsbolaget Kouvola Innovations vd Martti Husu att tanken är att öppna en regelbunden fraktled från staden Xi'an i Kina via Kazakstan och Ryssland till Kouvola.

– Kazakstans järnvägsbolag skulle vara den primära operatören, säger Husu.

Kosonen tror att det finns möjligheter för transport åt båda hållen.

UPM följer aktivt med läget

Tågen från Kina skulle bära alla sorters varor som går att lasta i en container. För godståg tar resan 10 dagar medan sjöfrakten tar två månader.

– Man kunde minska rejält på mängderna i lagren och fylla på under säsongens lopp, säger Husu.

Även Kosonen lyfter fram tågtransportens snabbhet jämfört med fartygstransporten.

– Det skulle vara fråga om varor där det är viktigt att transporten sker snabbt.

Enligt Husu ser massatransporten lovande ut eftersom det i Kina finns ett växande behov av förpackningskartong och mjukpapper i och med den växande näthandeln. För tillverkningen av kartongen krävs nordisk långfibrig massa.

Skogsindustribolaget UPM har två stora massafabriker i Kouvolatrakten.

– UPM har inte tills vidare använt sig av förbindelsen, men vi följer aktivt med utvecklingen, säger ledaren för UPM:s enhet för sjöexport Jari J. Nieminen.

Också Metsä Groups massafabrik i Joutseno och Stora Ensos fabrik i Imatra ligger i närheten.

Omkring hundra tåg per månad

Varje månad kör omkring hundra tåg längs sidenvägen till olika delar av Europa. Den mest avlägsna ändstationen ligger i Madrid i Spanien.

Tillväxten har varit över hundra procent per år, säger Husu.

Sidenvägen från Xi'an till Kouvola är enligt Husu drygt 8 000 kilometer. Hela tågbanan är elektrifierad.

– Kazakstan har investerat enorma mängder i både gränsterminaler, ellok och själva tågbanan, säger Husu.

Operatören måste möta kraven

Enligt Kosonen kan Kazakstans järnvägsbolag i princip trafikera hela rutten till Kouvola eftersom gränstrafiken är öppen för konkurrens. Operatören måste ändå möta alla krav som ställts för Finlands bannät.

– Utrustningen och sätten att driva verksamheten måste vara i skick.