Vid det stora sidenvägsmötet i maj sade Kinas president Xi Jinping att Kina ämnar investera hundratals miljarder euro i det massiva nätverket av järnvägar, landsvägar, hamnar och industriområden i Eurasien.

I mötet deltog en namnskunnig skara statsöverhuvuden med början från Rysslands president Vladimir Putin.

I samband med Xis Finlandsbesök i april sade president Sauli Niinistö att Finland välkomnar sidensvägsinitiativet eftersom det stärker förbindelserna mellan Asien och Europa.

Ursprungligen offentliggjorde Xi projektet 2013. Hans förslag omfattade även havsrutterna från Kina till Europa och Afrika. Den viktigaste rutten går från Kina till Turkiet. Projektet med dess otaliga sidorutter omfattar över 60 länder.

I EU har projektet väckt en viss oro på grund av dess stärkande effekt på Kinas inflytande. Bland annat Tyskland vill att investeringarna sker mer transparent.

Under sidenvägsmötet försäkrade Xi att Kina inte har några lömska baktankar med projektet; det handlar inte om att i all tysthet ta över världen utan snarare om fredsbygge genom ekonomi.

Ett nätverk av handelsrutter

Den ursprungligen sidenvägen bestod av sammankopplade handelsrutter som gick från Xi'an i Kina via Mellanöstern till Europa. Xi'an var Kinas huvudstad från år 206 före vår tideräknings början till år 25.

Silkesvägen nådde sin kulmen under Tangdynastin under 600- och 700-talen, men rutten var i bruk till 1400-talet.

Sidenvägen fick sitt namn av att den användes för att transportera siden från Kina till väst. Kamel- och hästkaravanerna transporterade också varor av alla möjliga andra slag.