Med hjälp av 21 virtuella vykort planerar man sprida information om de efterlysta och få tag på dem.
Till exempel på det italienska vykortet lockas en morddömd till matbordet.
– Ciao Marco, saknar du inte smaken av äkta italiensk mat, tillrädd med kärlek av någon som verkligen älskar dig? Kom tillbaka till Italiens solkyssta stränder för en autentisk (mat)upplevelse som du inte kommer att glömma, står det på kortet.
Varför gjordes en sådan här kampanj, Europols presstalesperson Tine Hollevoet?
Många människor reser runt i Europa. Enligt vår erfarenhet gömmer sig många av de efterlysta brottslingarna på semesterorter, i huvudsak i sydliga varma länder. Vi försökte hitta på något egendomligt och lite roligt för att få tag på dem. Det kan låta lustigt, men det är i själva verket ganska allvarligt.
Fungerar detta bättre än en vanlig lista?
Ja, det gör det. Vanligtvis har vi omkring tusen besökare på vår hemsida dagligen. På en kampanjhemsida som den här har vi som bäst tiotusentals besökare per dag. Vi tror att ju fler personer som ser bilderna desto större chans har vi att hitta brottslingarna.
I december hade Europol en liknande kampanj. Lyckades den?
Vi grep tre efterlysta i december. Under månaden besökte 300 000 nätsidan. Det är över tio gånger fler än vanligt.
Vem planerade kampanjen och valde ut de misstänkta?
Den planerades och genomfördes av Europol. Nationella poliser valde de misstänkta.
Är det acceptabelt för polisen att göra humor av allvarliga brott?
Vi skämtar inte med allvarliga brott. Vi är ytterst medvetna om att de här personerna gjort sig skyldiga till allvarliga brott. Vi försöker bara hitta ett nytt och egendomligt sätt att nå brottslingarna.
Du tror alltså inte att det här överskrider gränsen för god smak?
Jag tycker inte det, men alla får ha sin egen åsikt om saken.
Hurdan diskussion har man fört om kampanjens lämplighet medan den gjorts?
Vi konsulterade alla medlemsländers poliser, de har vetat om kampanjen från och med april. Vi har inte hört några klagomål.
Är kampanjen passande för polisens trovärdighet?
Som jag sade, vi försöker hitta ett egendomligt sätt att hitta brottslingarna och gripa dem.
Har ni under planeringsskedet tänkt på hur kampanjen kan kännas för brottens offer och deras anhöriga?
Vi gör det här för att hjälpa offren och försäkra att brottslingarna grips och att brottens offer får fred.
Utrikes
4.8.2017
Polisen lockar mördare till "Italiens solkyssta stränder" - var går gränsen för god smak, Europol?
Europeiska polisbyrån Europol och europeiska polisernas nätverk ENFAST har lanserat en vykortskampanj som ska hjälpa till med att spåra Europas mest efterlysta kriminella.