Företaget Himoslomat som erbjuder hyresstugor och inkvartering i Jämsä i Mellersta Finland strävar efter att undvika besvikelse genom att bifoga många bilder i annonserna. Vd Tiina Mäntyharju uppger att mängden bilder har ökat avsevärt under de senaste åren.

– Familjen kan till exempel få sig en överraskning om det visar sig att trapporna till övre våningen är för branta för barnen. Vi lägger inte ut romantiska bilder av blomvaser utan faktabilder, så att kunden vet vad hen får.

Lomarengas är den största mäklaren av hyresstugor i Finland. Dess vd Juha-Pekka Olkkola säger att klagomål oftast handlar om bristfällig eller otillfredsställande utrustning. Utländska gäster kan emellertid bli upprörda av saker som är självklara för finländare, som till exempel mygg i naturen.

Lönar sig att klaga genast

Varje år görs cirka 40 000 reservationer genom Lomarengas. Enligt Olkkola leder bara en dryg procent av dessa till klagomål. Även Mäntyharju understryker att den största delen av uthyrningarna vid Himoslomat går problemfritt.

Oftast vill inte kunden ha ersättning utan bara ge feedback eller be om reparationer. Ibland blir det aktuellt med rabatt på det överenskomna priset om problemet varit betydande.

Både Mäntyharju och Olkkola önskar att kunderna framför sina klagomål genast så att problemet kan åtgärdas innan semestersäsongen är över.

– Om man klagar i efterskott är det lite som om man klagade om sin biff på en restaurang efter att man ätit upp den. Det blir genast mycket svårare att fixa ersättning, påpekar Olkkola.

"Matti är nog motiverad"

Klagomål kan även gå i den andra riktningen, för det händer att hyresgästerna orsakar skador under sin vistelse. Himoslomat har städteam på tre personer för att ha många vittnen om skador upptäcks. Trasiga möbler fotograferas och bilderna skickas till kunden.

Lomarengas meddelar också om skador till sina kunder. Om det inte går att nå sämja kontaktar de myndigheterna. Oftast nås lösningen genom att diskutera saken.

På Himos ordnas många sommarevenemang och man kan föreställa sig att till exempel en alkoholmättad midsommarfest kunde bli stökig. Men enligt Mäntyharju måste de sällan säga till om något eftersom villkoren klargörs på förhand.

– Om Matti hyr en stuga för ett större gäng vet Matti nog att vi bara talar med honom. Därför är nog Matti motiverad att lämna stugan i sådant skick att han inte måste betala ersättning för något i efterskott.