Konsumentrådgivare Anne Lemponen säger att det rätt sällan kommer klagomål om hyresstugor. Oftast handlar det om meningsskiljaktigheter om avbokningsvillkor, och bristfälligheter eller skador som inträffat i stugan.
Lemponen råder både hyresgäster och -värdar att vara noggranna med förhandsarbetet. Det är viktigt att båda parter vet vad de ger sig in på. Sådant som avbokningsvillkor och vem som sköter städningen är bra att komma överens om tydligt och gärna skriftligt.
– Oftast kommer villkoren per e-post men det finns fall där någon fått ett telefonnummer av en kompis och skött allting per telefon och därför inte fått all information, säger Lemponen.
Lemponen rekommenderar att marknadsföringen inkluderar realistiska foton och att det görs klart vad som ingår i priset. Och om något händer lönar det sig att klaga genast så att värden kan ingripa omedelbart. Man ska också meddela värden med detsamma om något går sönder.
Tvister om till exempel ersättningsskyldighet löses alltid från fall till fall på KKV. Så kan det gå om stugans ägare vill ha ersättning för trasig egendom som hyresgästen inte säger sig ha haft sönder.
– I dessa fall faller bevisbördan på den som kräver ersättning, påminner Lemponen.
Ekonomi
6.8.2017
Konsumentrådgivare: Var noga med förhandsarbetet
Tvister om hyresstugor når sällan så långt som till Konkurrens- och konsumentverket KKV. KKV kan dock vara till nytta för den som hyr stuga av en företagare, eftersom till exempel Lomarengas har förbundit sig till att följa KKV:s rekommendationer. Det finns inget motsvarande skyddsnät om man hyr privat.