I många skolor inleds i höst ett försök med undervisning i ett första främmande språk redan i förskolan eller i de lägsta klasserna i lågstadiet.
– Enligt forskning lyckas barn bäst med språkstudier precis innan språkundervisningen i Finland för närvarande inleds, säger Grahn-Laasonen till FNB.
Nu inleds ett försök med tidig språkundervisning i 76 kommuner. Regeringen har reserverat 10 miljoner euro för det omfattande försöket. Grahn-Laasonen säger att experimentet har tagits väl emot.
– Kommunerna har varit mycket ivriga att gå med och familjerna i de här kommunerna har förhållit sig mycket positiva till försöket.
Fastän undervisningsministern är redo att utvidga försöket så snabbt som möjligt och göra det till praxis i hela landet, kan man inte framskrida så snabbt.
– Vi måste ha tillräckligt med lärarresurser och ett tillräckligt kunnande. Reformen kommer att framskrida i takt med lärarutbildningen.
Mer sällsynta språk håller på att bli alltför sällsynta
Målet är inte bara att tidigarelägga språkundervisningen utan att också göra den mer mångsidig.
– Hos oss lär man sig engelska bra, men mer sällsynta språk börjar bli alltför sällsynta. Man läser allt mindre franska och tyska och man läser för litet aktuella språk som till exempel kinesiska och spanska.
– I en internationell värld kan nästan vilka språkkunskaper som helst vara mycket användbara för ett litet land.
Grahn-Laasonen tror också att tidiga språkstudier är ett bra sätt att få finländarna att lära sig flera språk. Hon tror också att resultaten kan bli bättre och att motivationen att lära sig språk kan öka när man utnyttjar barnens iver att lära sig i en lägre ålder.
– Små barn är mycket mottagliga när man till exempel lär sig genom att leka.
Hon anser att det är en bra början att man i var fjärde kommun kan pröva på tidig språkundervisning från och med i höst.
Frivillig svenska
Hösten 2018 ska man också ta i bruk försöket med frivillig svenska.
– Det är ingen hemlighet att jag själv inte är så hemskt entusiastisk över det. Jag anser att man i Finland bör lära sig fler språk och i ett tidigare skede än i dag, säger Sanni Grahn-Laasonen.
– Men det här experimentet följer regeringsprogrammet och det fortskrider. I experimentet deltar högst 2 200 elever. Vi kan senare se hur det lyckas utifrån resultaten.
Inrikes
6.8.2017
Laasonen vill att barn ska få läsa språk senast i första klass
Undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml) vill att språkundervisningen ska kunna inledas tidigt i hela landet så snabbt som möjligt.