Hela passagerartrafiken öppnas stegvis för konkurrens fram till 2026.

I praktiken upphör VR:s ensamrätt till att bedriva trafik på Finlands bannät i början av nästa decennium då även andra aktörer kan etablera sig på marknaden för persontrafik.

- I Finland har vi en fungerande konkurrens inom person- och godstrafiken på land, till havs och i luften, men inte inom spårtrafiken. Avsikten med reformen är att förbättra servicenivån och kundorienteringen inom järnvägstrafiken samt att öka tågtrafikens andel av persontrafiken i Finland. Att järnvägsmarknaden öppnas för upphandling gör det dessutom möjligt att konkurrera med biljettpriser och att sänka transportkostnaderna inom godstrafiken när tillgången till materiel blir större, säger kommunikationsminister Anne Berner(C).

Konkurrensen inom persontrafiken på järnvägarna ger också landskap, större städer och stadsregioner möjlighet att inom sina respektive områden ordna regional eller lokal tågtrafik. Därför tas landskapen ända från början med i den riksomfattande konkurrensutsättningen.

- I fortsättningen kan landskapen och städerna ordna regional tågtrafik, vilket ökar möjligheterna till arbetspendling även på längre sträckor. Ett av hindren för ekonomisk tillväxt har just varit problem förknippade med arbetskraftens rörlighet, säger Berner.

Skyldigheten att öppna marknaden för konkurrens hör samman med genomförandet av EU:s fjärde järnvägspaket som godkändes i december 2016 i syfte att skapa konkurrens inom persontrafiken på järnvägarna. Persontrafiken på järnvägar har redan öppnats för konkurrens i största delen av EU:s medlemsländer.

Dessutom ska VR splittras upp i tre olika statsbolag. Bolagen ska vara ett materielbolag, ett fastighetsbolag och ett bolag som fokuserar på underhåll.

Enligt Berner stöder landskapsreformen den kommande reformen av järnvägarna. Landskapen kunde i fortsättningen ordna och konkurrensutsätta tågtrafiken.

"Det sista monopolet tas isär"

Enligt Berner finns det ingen lagstiftning i Finland som förhindrar att passagerartrafiken konkurrensutsätts. Däremot måste frågan förhandlas om med VR eftersom bolaget i nuläget har en ensamrätt att ordna passagerartrafiken tills slutet av 2024.

Berner uppger att avsikten med reformen är att skapa priskonkurrens inom passagerartrafiken och öka antalet tågresenärer.

Näringsminister Mika Lintilä (C), som ansvarar för statens ägarstyrning, anser att VR:s ställning förblir stark även efter att järnvägarnas passagerartrafik avregleras.

– Vi tar isär den sista monopolen i trafiken, säger Lintilä.

Enligt Lintilä är VR i gott skick och det finländska järnvägssystemet tillhör den europeiska toppen vad kommer till pris och kvalitet.

Enligt Berner kommer Kommunikationsministeriet att tillsätta arbetsgrupper som specificerar detaljerna för att avreglera järnvägstrafiken. Bland annat VR och HRT, samkommunen Helsingforsregionens trafik, ska vara med i beredningen, som enligt Berner kommer att ta cirka ett år.

VR:s verksamhet måste försäkras

VR Groups vd Rolf Jansson kräver att verksamhetsförutsättningarna för VR ska försäkras i samband med att järnvägarnas passagerartrafik avregleras. Jansson understryker att tillräckliga resurser måste försäkras för VR så att dess konkurrenskraft kan utvecklas.

Jansson tackar Kommunikationsministeriet för att avregleringen av tågtrafiken förverkligas stegvis och att man reserverat tillräckligt med tid för att genomföra alla reformer.

HRT:s vd Suvi Rihtniemi påminner om vikten av att se till att den parallella användningen av biljetter försäkras i samband med reformen.

Det var Iltalehti som var först ute med nyheten i dag.