Varför har den blivit så populär?
Melodin spelar in
Melodin är medryckande, vilket Toivo Burlin, lektor i musikvetenskap vid Stockholms universitet, menar är en bidragande faktor till låtens popularitet.
– Ibland kan en melodi vara ganska monoton och fastna, men i det här fallet är den inte det, utan den är melodiös. Den har den här kvaliteten som bra poplåtar har, en stark melodi. Även den som inte gillar låten kommer att komma ihåg den. Den är oemotståndlig för alla som kommer i kontakt med den, säger han.
Även om det i coverversioner används andra instrument så skiner kvalitén i kompositionen igenom, förklarar han.
– Det är väl det som utmärker riktigt bra låtar som är slitstarka, man kan ge dem en ny text, arrangera dem på andra sätt men de håller ändå. En viktig nyckel till deras framgång finns i den musikaliska strukturen, sedan handlar det även om marknadsföring och produktion, säger Toivo Burlin.
Söker det senaste
Emil Viksell, musikjournalist på tidningen Gaffa, tror att låtens genomslagskraft i Sverige handlar om att det är sommar och att genren är reggaeton.
– Musiklyssnarna söker alltid det nya, och reggaeton är ett oexploaterat område. Det är jättestort bland den latinamerikanska befolkningen i USA, det är gigantiskt i Puerto Rico, men det är inte mainstream. Musikbranschen söker alltid det senaste att exploatera. Jag tror att det är anledningen, säger han.
"Känns självklara"
Han tror också att Justin Biebers remix bidrog till låtens framgång i exempelvis Sverige.
– Det tror jag spelade in. Sedan, vad det är specifikt som gör den populär, det vet jag inte. Jag tänker bara att vissa låtar dyker upp och känns självklara. När man hör dem känns det som att man har hört dem tidigare, även fast man inte har det, säger Emil Viksell.
Kort om låten
- Den omåttligt populära låten "Despacito" slog världsrekord i juli i år, då den blev världens mest strömmade låt. Den hade då spelats mer än 4,6 miljarder gånger på olika strömningstjänster. På Youtube har videon till låten över tre miljarder spelningar, och innehar därmed världsrekordet för den mest spelade videon där.
- "Despacito" med Luis Fonsi och Daddy Yankee släpptes i januari i år, remixen där Justin Bieber sjunger delvis på spanska kom ut i april. Remixen har i skrivande stund drygt 700 miljoner spelningar på Spotify.