Får vi se Österbottens förbund som järnvägsoperatör i framtiden? ”Res förmånligt till Seinäjoki med Österbottens förbund!”
Dessvärre skulle intäkterna i så fall bli ganska begränsade, eftersom det är begränsat med järnvägsspår i landskapet. Detta förutsatt att landskapsförbundet inte börjar lägga ut spår också.
Fast nej, skämt åsido. Det är inte som operatör utan som arrangör – anordnare – av järnvägstrafik som landskapen kunde tilldelas en roll.
Kommunikationsminister Anne Berner (C) säger så (VBL 10.8). Enligt henne kunde landskapen i framtiden ordna och konkurrensutsätta tågtrafiken. På så sätt får hon till en koppling mellan landskapsreformen och den kommande reformen av statsjärnvägarnas persontrafik. De två reformerna skulle enligt henne stötta varandra. Det är, ja ... kreativt tänk från en minister som onödigt ofta agerat först och tänkt till sedan.
Tågtrafiken i republiken ska alltså reformeras; stort pressinfo om reformen hölls i onsdags. Finanspolitiska ministerutskottet med Sipilä i spetsen har, på basis av Berners beredning, lagt fram ett förslag om en avreglering av passagerartrafiken. Det går tillbaka på ett regeringsbeslut 2015 och är i överensstämmelse med EU:s så kallade fjärde järnvägspaket.
VR:s förvaltningsråd kommer att behandla frågan på måndag. Samma dag går lokförarna i strejk. På den kanten anser man att reformen inte garanterar vare sig billigare biljetter eller bättre service.
Det är som bekant VR som har monopol på passagerartrafiken på räls för närvarande, ett uppdrag som bolaget skött med varierande framgång. De prissänkningar som genomförts på senare tid har gjort att fler resenärer valt tåget och tanken med den aviserade reformen är att genom priskonkurrens öka antalet tågresenärer ytterligare. Det ska upp till samma nivå som i – exempelvis – Sverige, där cirka tio procent tar tåget.
Ur ett miljöperspektiv är det utan vidare positivt.
Men vilka är förutsättningarna för en sund konkurrens, till nytta för både samhälle och individ?
Kommunikationsminister Berner och näringsminister Mika Lintilä (C), ansvarig för statens ägarstyrning, avvisar energiskt beskyllningarna om att det här skulle vara en privatiseringsprocess, som gör det möjligt för bolag med tvivelaktig skattemoral att skumma grädden. Grädden är i det här fallet tågtrafiken i trängsel-Finland, där nyordningen först kommer att genomföras. Vi skapar inte en helt öppen marknad, som Sverige, Italien och Österrike gjort, säger Berner.
Järnvägsbranschens fackförbund hävdar lika energiskt att en gräddfil öppnas, i praktiken. Därav lokförarnas strejkvarsel.
Samtliga de tre nya bolag som kommer att bildas av gamla VR Group – ett bolag för underhåll och service, ett för fastigheterna, ett för ”material” (= tåg) – ska till hundra procent ägas av staten. I det avseendet är förändringen ingen privatisering.
Bolag som anmäler intresse för att stå för tågtrafiken inom ett visst område kommer också att påföras ett ansvar för att trygga servicen där alls inget gräddflöde finns. Lite samhällsansvar, således.
Men tåg behöver tågräls. De bolag som får rätt att bedriva passagerartrafik kommer inte att lägga ut ny räls. De kommer att använda det järnvägsnät som finns och som byggts med skattebetalarnas pengar. De kommer att hyra lok och vagnar av ovannämnda nya statliga ”materialbolag.”
Det ligger onekligen något i det Lokmannaförbundets ordförande Tero Palomäki säger om att det här är lika huvudlöst som om Finnair tvingades låta utländska bolag använda bolagets egendom – och sedan tvingas konkurrera med dem.
Det är svårt att komma runt det här. Inte ens den vansinnigaste av visionärer skulle tala för parallella järnvägsspår, där konkurrerande bolag skulle tuffa fram.
Minister Berner hoppas att omläggningen skapar förutsättningar för mer arbetspendlande med tåg. I hennes vision är det inte bara landskapen utan också enskilda städer som kunde anordna tågtrafik. Än mer lokalt anpassade tidtabeller på sträckorna Vasa–Seinäjoki, Jakobstad–Karleby vore förstås inte illa. Frågan är hur realistiskt det är att tänka sig att det skulle ske genom den nu aviserade reformen.
Ledare
11.8.2017
På tåget med Berner
Än mer lokalt anpassade tågtidtabeller vore förstås inte illa. Men det är högst osäkert om minister Berner leder oss dit.