Helsingforsarenan i Böle kryllade av youtubers, artister, frivilliga och fans. Bland finlandssvenska youtubers är intresset för Tubecon ändå rätt svalt, vilket främst beror på språket.
Tubecon föddes för tre år sedan här i Finland, men konceptet har exporterats vidare till bland annat Sverige och Spanien. Det är Europas största Youtube-evenemang, som i fjol lockade 18 500 gäster. Målet är att slå rekordet också i år. Runt tusen personer är med och genomför fanträffar, liveshower och över hundratals uppträdanden.
Ovisshet och panikångest
Jakten på finlandssvenska youtubers blir svår. Nästan ingen av de som jag kontaktar är på väg, och vissa har inte ens hört om evenemanget. Det verkar med andra ord inte vara årets höjdpunkt för svenskspråkiga youtubers.
– Tubecon betyder absolut ingenting! Jag har inte ens hört talas om det förrän nu, säger Benny Holmström som har en spelkanal.
Isabel Bjon kände inte heller till Tubecon när jag kontaktade henne, men tycker inte heller att det är värt att åka 500 kilometer om där inte finns något finlandssvenskt utbud. Hon tycker ändå att konceptet verkar vara ett roligt sätt att träffa sina följare.
– Youtubers är otroligt tacksamma över all aktivitet som de får av sina tittare, men oftast är det svårt att visa sin uppskattning, säger Bjon.
Johanna Karvonen känner däremot till Tubecon, men stannar hemma på grund av sin panikångest. Hon talar öppet om psykisk ohälsa på sin kanal och ser upp till den svenska Youtube-drottningen Therese Lindgren, som lider av liknande problem.
Språket en barriär
Bjon tittar inte på finska youtubers, eftersom hon inte orkar anstränga sig för att förstå språket. De flesta som vloggar på finlandssvenska kommer från Österbotten eller Åland, och föredrar det rikssvenska utbudet.
– När man kollar på Youtube, så glömmer man sin omgivning och fokuserar på någon annans, man känner sig lugn. Men på finska blir jag istället stressad av att inte förstå hälften av vad videon handlar om, säger Bjon.
Bjon skulle däremot överväga att komma om andra finlandssvenska youtubers var på väg. Hon är tack vare bloggarträffar bekant med några finlandssvenska youtubers: Ziio (Ida-Marie Jungell) och Sandra-Emilia (Sandra Holmäng). Ålänningen Petra Nordqvist är också bekant med Jungell, men Holmström håller däremot inte kontakt med andra youtubers.
– Jag är nära vän med Alfred Backa och känner KAJ rätt väl, så om de räknas, säger Holmström.
Liten publik, men egen nisch
Karvonen håller med om bristen på publik och utbud, men tar upp en god sida med att så få finlandssvenskar har slagit igenom på Youtube.
– Fördelen är att det inte finns så många finlandssvenska youtubers, så de flesta kan köra sitt eget race.
Holm håller med om bristen på konkurrens och känner inte till någon annan finlandssvensk som publicerar långa spelvideor på svenska.
Bjon tycker att gemenskapen bland finlandssvenska youtubers. Nackdelen är bristen på följare, som enligt henne beror på att varken den finska eller rikssvenska publiken riktigt förstår den finlandssvenska dialekten. Holmström har liknande erfarenheter.
– Jag har märkt att rikssvenskar sällan har något negativt att säga om hur jag pratar, snarare tycker de bara att det låter mysigt. Nackdelen är förstås att det är väldigt mycket svårare att nå ut till folk på det här sättet, och jag är rätt övertygad om att det finns de som stänger av videorna direkt när de märker hur jag låter, säger han.
Varken pengar eller prylar
Karvonen berättar att de flesta youtubers som har kopplat sitt konto till Google AdSense tjänar små summor, men hon gör mest samarbeten på Instagram eller Snapchat. Men många har för små kanaler för att kamma in några pengar alls.
– Inga reklampengar, jag är alldeles för liten för det. Däremot har jag fått mängder av spel att göra videor om gratis när jag bett om dem, och jag har fått säga precis vad jag vill om dem utan att någon PR-person har kommit in och klagat i efterhand. Det enda jag har behövt tänka på är att följa de embargon som resten av spelmedia också måste följa för att få göra videor om spel som ännu inte släppts, säger Holmström.
– Man måste nog ha flera hundra tusen följare innan man kan tjäna någonting. Jag har gjort ett par samarbeten där jag fått produkter eller pengar, men inga större summor, säger Bjon.
Finlandssvenskarnas favoriter
Johanna Karvonens favoriter just nu är Therese Lindgren, Helen Torsgården och Jenna Marbles. På den finländska fronten tar SandraEmilia första plats.
– Benny Holmström tittar nästan uteslutande på amerikanska youtubers, men har ett finlandssvenskt tips:
– Jag såg att Gääbi Grön gjorde en spelrelaterad video en gång, så jag kollade in en handfull andra videor hon också gjort. Hon är charmig, säger Holmström.
Petra Nordqvists absoluta favoriter befinner sig i Sverige och för tillfället är dessa Zennufer, Linn Ahlborg och Andrea Hedenstedt. Av de finlandssvenska tittar hon helst på Chevelle Ekström.
– Den enda finska Youtubern jag tittar på är Dave Cad, säger Nordqvist.
Isabel Bjon kollar helst på Jeffreestar, JLC, Jon Olsson och Mr. Kate, men har svårare att nämna någon finlandssvensk. Kan jag säga min egen kanal, säger hon och skrattar.
– Kvalitén på de finlandssvenska videorna fyller tyvärr inte mina krav för att höra till favoriterna, men jag märker att fler och fler börjar bli bättre.
Ett exempel är hennes före detta klasskompis Daniel Käldström som Bjon tycker är värd betydligt fler följare, trots att hon inte är insatt i motorsporten drifting, som är hans genre.
– Han gör otroligt snygga videor! Drifting är kanske inte något jag kollar på på fritiden, men videorna är ändå supersnyggt filmade och editerade!
Kultur
13.8.2017
Tubecon lockar inte svenskspråkiga
I helgen gick Europas största Youtube-evenemang av stapeln i Helsinfors.